دين وفطرت
قرائت درست در نماز یعنی چه؟

قرائت درست در نماز یعنی چه؟

خدای تعالی را شکر گزارم که چند سالی است توفیق نماز خواندن نصیبم کرده. ولی نمی توانم سوره ها را مانند روحانیون درست قرائت کنم. مطمئنم که قرائت من درست نیست. می خواهم بدانم آیا نمازی که می خوانم درست است؟ آیا ادا کردن کلمات در نماز از مخرج درست آنها واجب است

جواب:

اهمترین عمل در دین ما نماز است که تا جایی که گفته شده “نماز ستون دین است”. بهمین خاطر نماز اهمیت بسیار زیادی در زندگی مسلمان دارد. همچنین وظیفه ی هرمسلمانی است که درست خواندن نماز را فرا بگیرد.

 قرائت یکی از شروط نماز است و خوب است. اگر چه خوب است لیکن اینطور نیست که اگر کسی رعایت نکرد نمازش باطل باشد. در ادای نماز شناختن مخارج حروف زبان عربی طبق قول علمای تجوید واجب نیست ولی باید تلفظ هر حرف به نحوی باشد که در عرف حرف ادا می شود. لازم نیست تردید به خود راه بدهید، آن چه لازم است انسان در نماز مراعات کند همان صحیح خواندن است نه مراعات تجویدی که اهل فن می گویند. آ نچه در نماز و در تلاوت آیات الهی لازم است رعایت شود این است که مسلمان آنکه می خواند درک کند و در زندگیش تطبیق بکند و در این صورت از کسانی خواهد شد که خدا در باره آنان می فرماید: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده و نماز بر پا داشته و زكات داده‏ اند، پاداش آنان نزد پروردگارشان براى آنان خواهد بود؛ و نه بيمى بر آنان است و نه اندوهگين مى ‏شوند.»

 ولی آنان که در ادای واجبات الهی خود را بدیگران مانند عالم نشان می دهند در صورتی که از علم بی خبر هستند آنان ریاکارانند . ريا عبارت از تظاهر و خودنمايی و اظهار عمل به انگيزه جلب توجه و ستايش مردم است. ريا در نماز مذموم است  و سرزنش شده و نمازگزار نماز خود را به وسيله ريا از بين مي برد. خداوند در آیات 4 تا 7 سوره ماعون نمازگزاران رياكار را مورد مذمت قرار داده مي فرمايد: فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ. الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلَاتِهِمْ سَاهُونَ. الَّذِينَ هُمْ يُرَاءُونَ واي بر نمازگزاراني كه نماز خود را به دست فراموشي مي سپارند و آنها كه ريا مي كنند و ديگران را از ضروريات زندگي منع مي نمايند.

آیدین ملاییم

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید