دين وفطرت
معامله با مشرکین

معامله با مشرکین

در سوره­ی توبه آیه­ی پنجم وجود دارد. به منظور ایجاد مانع بر سر روابط خوب میان انسان­ها از این آیه مکرر استفاده می­شود. یعنی از دو جهت می­گویند این آیه نسخ شده است. بیایید آیه پنجم سوره­ی نهم را بیشتر تفسیر کنیم ….. این آیه در ص 186 قرآن کریم است … اینجا آمده است ..

فَإِذَا انْسَلَخَ الْأَشْهُرُ الْحُرُمُ فَاقْتُلُوا الْمُشْرِکينَ حَيْثُ وَجَدْتُمُوهُمْ وَ خُذُوهُمْ وَ احْصُرُوهُمْ وَ اقْعُدُوا لَهُمْ کُلَّ مَرْصَدٍ فَإِنْ تابُوا وَ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ فَخَلُّوا سَبيلَهُمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ

پس چون ماه های حرام ( چهار ماه مهلت و حرمت تعرض ) پایان یافت مشرکان را هر جا که یافتید بکشید ( در داخل حرم و بیرون آن ، در ماه های حرام و خارج آن ) و آنها را دستگیر نمایید و در محاصره قرار دهید و برایشان در هر کمینگاهی بنشینید ، پس اگر توبه کردند و نماز را برپا داشتند و زکات دادند راهشان را بازگذارید ، که همانا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

 

حال ببینید با توجه به این آیه می­گویند تعداد زیادی از آیات نسخ شده است.

وقتی به ظاهر آیه نگاه می­کنیم صحبت از مشرکینی می­رود که عهد خود را شکسته­اند. کسانی که صلح حدیبییه را با مسلمانان بسته بودند مشرکین بودند. همان مشرکینی که پیامبر اسلام را مجبور به مهاجرت از مکه کرده بودند. همان­ها سه بار به مدینه حمله کردند؛ یعنی جنگ های بدر، احد و خندق.

 

درست است که جنگ بدر در محلی به دور از مدینه رخ داد ولی جنگ­های احد و خندق در درون مدینه رخ دادند. آنها برای کشتار مسلمانان دست به هر کاری زدند. آنها به جان انسان­ها سوء قصد کرده و سپس معاهده­ی صلح را شکستند. زمان فتح مکه در ماه رمضان هیچ کسی به آنها تعرض نکرده بود و این تا ماه ذی حجه­ی سال بعد ادامه داشته است یعنی به مدت 16 ماه و پس از این مدت شانزده ماه و چهار ماه پس از شانزده ماه به آن افزوده شده و این آیه نازل شده است.

در آیات 8-9 سوره ممتحنه خداوند متعال سه خط قرمز ترسیم فرموده است: برقراری روابط با این سه گروه ممنوع است: (1) کسانی که به خاطر ایمانتان قصد جان شما را بکنند؛ (2) کسانی که شما را از وطنتان بیرون می­رانند؛ (3) کسانی که به آنهایی که مردم را از وطن خود می­رانند کمک می­کنند.

شمار زیادی تفسیر وجود دارد که بدون در نظر گرفتن موارد بالا آیات فوق را به کل مشرکین عالم تسری می­دهند. لازم است که در این خصوص دقت زیادی به عمل آوریم. 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید