دين وفطرت

مگر ما وظیفه داریم مردم را راهنمایی کنیم؟

آیا باید به هر خلافکاری که در راه می بینیم هشدار دهیم؟ مگر ما وظیفه داریم مردم را راهنمایی کنیم؟

هشدار دادن و راهنمای کردن دیگران یکی از اعمال صالحه می باشد و بر این اساس در آیات متعددی تبلیغ دین خدا مورد اهتمام قرار گرفته است که خدای متعال در این مورد می فرماید: “وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلاً مِمَّنْ دَعا إِلَى اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنی‏ مِنَ الْمُسْلِمینَ” (فصلت 33)

“چه کسى خوش گفتارتر است از آن کس که دعوت به سوى خدا مى‏کند و عمل صالح انجام مى‏دهد و مى‏گوید: من از مسلمانانم”

علاوه بر این در سوره آل عمران نیز می فرماید: “وَ لْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏” (آل عمران 104)

” و باید گروهى از شما باشند که دعوت ‏کنند به نیکى و امر کنند به خوبى و نهى کنند از بدى و آنانند رستگاران ”

بر این اساس، هر فردی از اعضای جامعه اسلامی موظف است که مردم را به ارزش‌ها دعوت و از ضد ارزش‌ها باز دارد. افزون بر این، مساله پند دادن یا هشدار دادن آن قدر مهم است که برای تأثیرگذاری بر افکار و اعمال انسان‌ها محیط باید مناسب باشد. درباره احتمال تأثیر توجه به این نکته ضروری است که هر کسی را در هر زمانی نمی توانیم راهنمایی کنیم یا به او تذکر دهیم. نباید انسان این جور خیال بکند که  باید  تحت هر شرایطی که شد برای  تبلیغ دین استفاده بکند،  زیرا این می تواند مردم را از دین دور کند و بعد از این هیچ نتیجه ای حاصل نخواهد شد.

خدای متعال در قران کریم در سوره اعلی به رسول خود حضرت محمد (ص) چنین می فرماید:

فَذَکِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّکْري

“پس تو تذکر بده ، البته اگر تذکر برای آنها مفید باشد”

وَإِذَا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آيَاتِنَا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى يَخُوضُوا فِي حَدِيثٍ غَيْرِهِ وَإِمَّا يُنْسِيَنَّكَ الشَّيْطَانُ فَلَا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّكْرَى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۶۸﴾

و چون گروهی را دیدی که برای خرده گیری و طعن زدن در آیات ما گفتگو می‌کنند از آنان دوری گزین تا در سخنی دیگر وارد شوند، و چنانچه شیطان البته فراموشت ساخت بعد از آنکه متذکّر (کلام خدا) شدی دیگر با گروه ستمکاران مجالست مکن.

بنابراین اگر امر به معروف و نهی از منکر به شکل صحیح و خوب اجرا نشود و یا زیان‏بار باشد انسان باید صبر کند  تا در اوقات مناصب آن را انجام دهد.

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید