دين وفطرت

چرا خداوند متعال ایمان به فرشتگان را واجب کرده است؟

 

اعتقاد به فرشتگان یا به عبارت دیگر، ضرورت ایمان به فرشتگان در دین ما چیست؟

ایمان به فرشتگان یکی از ارکان اسلام است و علاوه بر این انکار فرشتگان، به معنی انکار نزول وحی است که توسط فرشتگان صورت گرفته است ، خداوند در کتاب خود ایمان‏ و اعتقاد به‏ فرشتگان‏ را بر انسانها  واجب کرده است. در کتاب خدا، سخن صریحی درباره فرشتگان آمده و اعتقاد و ایمان بر آنها واجب شده و فرموده است:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا آمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي نَزَّلَ عَلَى رَسُولِهِ وَالْكِتَابِ الَّذِي أَنْزَلَ مِنْ قَبْلُ وَمَنْ يَكْفُرْ بِاللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا بَعِيدًا (النساء، 136)

“اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، به خداوند و پيامبر او و كتابى كه بر پيامبرش فرو فرستاده است و كتابى كه از پيش منازل كرده است، ايمان بياوريد و هركس به خداوند و فرشتگانش و كتابهايش و پيامبرانش و روز بازپسين، كفر بورزد، به گمراهى دور و درازى افتاده است”

خدای متعال دلیل اعتقاد به فرشتگان را نشان می دهد و این است که قران کریم و از جمله کتابهای قبلی که از طرف خدای متعال به پیامبران پیشین نازل شده است توسط آنها بود و بدون اینکه به فرشتگان ایمان داشته باشد نمی توان وحی را تایید کرد.  زیرا آنها (فرشتگان) واسطه ای هستند که وحی از طرف خداوند متعال به پیامبران خود منتقل می شود، به عبارت دیگر آنها در مقام وساطت در نزول وحی و ابلاغ پیام الهی به پیامبران هستند. خداوند عالم در کتاب خود می فرماید:يُنَزِّلُ الْمَلَائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَى مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاتَّقُونِ} (النحل، 2).”فرشتگان را با روح به فرمان خود بر هر كس از بندگانش كه بخواهد نازل مى ‏كند كه بيم دهيد كه معبودى جز من نيست پس از من پروا كنيد”

همچنین می فرماید: ”

وَإِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعَالَمِينَ. نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِينُ. عَلَى قَلْبِكَ لِتَكُونَ مِنَ الْمُنْذِرِينَ(الشعراء، 192_194)

“و بی تردید این قرآن، نازل شده پروردگار جهانیان است، که روح الامین آن را نازل کرده است، بر قلب تو، تا از بیم دهندگان باشی”

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید