دين وفطرت
چرا در قرآن به داستان موسی (ع) بیشتر از پیامبر اسلام پرداخته شد؟

چرا در قرآن به داستان موسی (ع) بیشتر از پیامبر اسلام پرداخته شد؟

علت ذکر داستان‏هاى اقوام پیشین، برای آگاهی ما و جلوگیری از انحرافات و برای این که اشتباهات ‏ آنان را تکرار نکنیم. با نقل تاریخ انبیاى یهود و نصارى، پیروان آنان با دیدن زمینه‏هاى مشترک بین کیش خود و آیین اسلام، متمایل به اسلام شده و دست از عناد برمى‏داشتند.

مسایل اعتقادى بسیار دقیق هستند. خداوند با ذکر داستان انسان‏هاى برجسته در موقعیت‏هاى خاص، این مسایل را کاملاً ساده و قابل دسترس عموم، ذکر مى‏کند. مانند قدرت مطلق حق تعالى، در داستان نجات حضرت ابراهیم علیه السلام از آتش. نقل داستان، به عنوان تعلیم غیر مستقیم، از بهترین راه‏هاى آموزش است. قرآن در قالب داستان‏هایى مثل احتجاجات ابراهیم علیه السلام و… از این روش براى تعلیم، نحوه‏ى استدلال، آداب معاشرت و… بهره کافى برده است.

شباهت فراوان مسلمانان به قوم بنى اسرائیل، سبب ذکر داستان حضرت موسى علیه السلام در قرآن و تکرار آن شده است و این مطلبى است که آیات قرآن نیز به آن اشاره مى‏کنند. با دقت در شأن نزول آیات، روشن مى‏شود که بسیارى از آیات قرآن در خصوص جوانب گوناگون زندگى حضرت رسول (ص) مى‏باشد. پس نمی توانیم ادعا کنیم که در قرآن به پیامبر اسلام (ص) کم پرداخته شد

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید