دين وفطرت

چرا زنان موقع نماز در جای خلوت باید حجاب داشته باشند؟

 

چرا زنان موقع نماز در جای خلوت باید حجاب داشته باشند؟ در این مورد چه دلیلی در قران کریم وجود دارد؟

پاسخ:

ارزش انسان نسبت به سایر مخلوقات همچنین با لباس بودن اوست و لباس بعنوان نعمت الهی توسط خدای متعال به آدم تقدیم شده است که در این مورد خدای متعال در آفرینش اولیه می فرماید: يَا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنَا عَلَيْكُمْ لِبَاسًا يُوَارِي سَوْآتِكُمْ وَرِيشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَى ذَلِكَ خَيْرٌ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ” یعنی “اى فرزندان آدم در حقيقت ما براى شما لباسى فرو فرستاديم كه عورتهاى شما را پوشيده مى دارد و [براى شما] زينتى است و[لى] بهترين جامه [لباس] تقوا است اين از نشانه‏ هاى [قدرت] خداست باشد كه متذكر شوند (اعراف 26) این آیه ای کریمه به ما یاد آوری می کند که برای این نعمت شکر کنیم و بهترین شکر برای این نعمت با استفاده صحیح از آن نعمت می باشد.

ناگفته روشن است که تمام احکام الاهی برای انسان مهمتر است و یکی از این حکمهای که خدای متعال برای انجام دادن به زن و مرد امر کرده است رعایت به حجاب می باشد. درتمام ادیان به وجوب پوشش بانوان تأکید شده است و حجاب، دستور مسلّم پروردگار برای همه بانوان است. و حتی حجاب نه تنها برای زنان واجب شده، حفظ حجاب در محدوده معين بر مردان نیز واجب است و مردان نیز در حال نماز باید عورتین خود را بپوشانند.  اگر به آیه 31 سوره نور توجه نماییم، خواهیم دید که خدای متعال به زنان می فرماید  که زینت خودشان را آشکار نکنند. منظور خدای متعال از زینت تمام بدن زن است که دلیلش در آیه زیر آمده است:

“و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند..”

گفتنی است که  خلقت زن نسبت به مرد متفاوت است و خدا تمام بدن زن را بعنوان زینت خلق کرده است. با توجه به آنچه گفته شد در مواردی نيز كه بانوان  در خانه خودشان ودر مکان خلوت در حال نماز هستند باید زینت خودشان را بپوشانند، زیرا در آیه 31 سوره اعراف به این امر آشکارا اشاره شده است. خدای متعال در آیه مذکور ” يَا بَنِي آدَمَ خُذُوا زِينَتَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ” یعنی ” ای فرزندان آدم جامه خود را در هر نمازى برگيريد” فرموده و به این تاکید کرده است.  با توجه به آنچه گفته شد، بانوان در حال نماز باید بطور صحیح به حجاب رعایت کنند.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید