دين وفطرت
چرا قرآن کریم به زبان عربی نازل شده است؟

چرا قرآن کریم به زبان عربی نازل شده است؟

چرا قرآن کریم به زبان عربی نازل شده است؟

به مؤسسه ما دین و فطرت گروهی از جوانان دانشجو تشریف آوردند و در موضوعات گوناگون سؤالات و شبهات خود را مطرح کردند. این زیارت زوستان نزدیک به سه ساعت طول کشید و به نظر هم برای ما و هم برای آن دوستان مفید بوده است. یکی از سوالاتی که کرارا پرسیده شده بود، مسأله عربی بودن قرآن کریم است که به آن پاسخ دادیم. اما از آنجا که شاید خیلی از کاربران محترم شاید همین سؤال را داشته باشند، قرار کردیم در باره این یک مقاله مختصری بنویسیم.  

بی شک قرآن کریم کتاب هدایت برای عالمیان (هُدًی لِلْعَالَمِین) است، هدایت برای همه متقین است اعم از عرب یا عجم (هدی للمفقین) می باشد. اما برای تبلیغ و رساندن آن هدایت مراحلی هست که لا بد آن را باید بگذارد.

در ابتداء یعنی در مرحله اول، پیامبر  (ع)، قوم و خویش خودش را به قرآن و اسلام دعوت می‌کند که آیه «اَنْذِرْ عَشِیرَتِکَ الْاَقْرَبِین» بر این امر دلالت می‌کند.

پس در مرحله اول در ابتداأ تبلیغ اولا اطرافیان و نزدیکان خویش باید اتمام حجت شوند. بعد از این مرحله، مرحله دوم می آید که در آن کل عرب زبانان به عنوان مخاطب قرار می گیرند. در باره این چنین آیه آمده است:

 وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ قُرْآنًا عَرَبِيًّا لِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَتُنْذِرَ يَوْمَ الْجَمْعِ لَا رَيْبَ فِيهِ فَرِيقٌ فِي الْجَنَّةِ وَفَرِيقٌ فِي السَّعِيرِ [1]

و بدين گونه قرآن عربى به سوى تو وحى كرديم تا [مردم] مكه و كسانى را كه پيرامون آنند هشدار دهى و از روز گردآمدن [خلق] كه ترديدى در آن نيست بيم دهى گروهى در بهشتند و گروهى در آتش

پیامبر که باید رسالت خود را با تبلیغ از خانواده خود شروع کند  و بعد از آن ملت خودش را متوجه رسالت خویش سازد، لابد باید با زبانی آن را انجام دهد که  خانواده، عشیره و ملت  بفهمد، یعنی از آنجا که پیامبر عرب بوده است پیامی که او آورده به زبان عربی است. به عبارت دیگر لازم و ضروری بود که قرآن عربی نازل شود.

خداوند می‌فرماید

وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِيُبَيِّنَ لَهُمْ فَيُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ [2]

ما هيچ پيامبرى را جز به زبان قومش نفرستاديم تا [حقايق را] براى آنان بيان كند پس خدا هر كه را بخواهد بى‏راه مى‏گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‏كند و اوست ارجمند حكيم

پیامبر اسلام فرد عرب بود و در عربستان می زیست، طبیعی است که قرآن به زبان عربی نازل شده باشد، هر چند رسالت او جهانی هم باشد.  

از این لحاظ خیلی منطقی به نظر می آید که کل مردم جهان که مخاطب قرآن کریم هستند،  زبان عربی را به عنوان یک زبان مشترک بین خودشان قرار دهند. ولی با این وضعیتی که مسلمانان امروز دارند، (خونریزی و تفرقه مذهبی و فرقه ای) متأسفانه اسلام آن جلوه ای را که باید داشته باشد را ندارد.

 

 


[1]  شوری 7؛

[2]  ابراهیم 4؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید