دين وفطرت
چند کلمه در باره حجاب

چند کلمه در باره حجاب

سلام علیکم ، ببخشید به  دو مساله توضیح می خواهم.  من که خودم دانشگاهی هستم و خانواده ام هم خیلی در قید و بند حجاب به صورت کامل نیستند ، نمیتوانم این را قبول کنم چون در این صورت همه دوستان من دین را رعایت میکنند که موهایشان پیدا است درست است؟  پس اصل حجاب که در قرآن است چیست؟

و میدانم که حجاب فواید زیادی دارد و عملا این فواید را حس کرده ام و از آنها بهره مند هستم اماسوال من این است که افرادی که به حجاب هیچ اعتقادی ندارند و یا اصلا در دینشان نیست و آزادانه بدون قید و بند حجاب همه زیبایی زنانه شان در معرض دید نامحرمان هست و گزندی به ایشان نمیرسد را نمیتوانم نادیده بگیرم آیا این مساله به فایده حجاب ضرر نمیرساند؟  لطفا در این باره توضیح دید.

علیکم السلام.  همین طوری که گفته بودیم، پوشاندن کل بدن غیر از وجه و کفین واجب است. مهم این است که غیر از قرص صورت، سر و گردن پوشانده شود و دیده شدن مقدار مو از جلو یا عقب مشکلی ندارد

آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۵۹ سوره احزاب به طور صریح به این بحث پرداخته اند:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى‏ جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی‏ أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَهِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى‏ عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ؛(سوره 31نور)

“و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و شرمگاه خود نگه دارند و زینتهاى خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند و مقنعه ‏هاى خود را تا گریبان فروگذارند و زینتهاى خود را آشکار نکنند، جز براى شوهر خود یا پدر خود یا پدر شوهر خود یا پسر خود یا پسر شوهر خود یا برادر خود یا پسر برادر خود، یا پسر خواهر خود یا زنان همکیش خود، یا بندگان خود، یا مردان خدمتگزار خود که رغبت به آن ندارند، یا کودکانى که از شرمگاه زنان بى‏ خبرند. و نیز چنان پاى بر زمین نزنند تا آن زینت که پنهان کرده‏اند دانسته شود. اى مؤمنان، همگان به درگاه خدا توبه کنید، باشد که رستگار گردید..

اما سوال دوم شما، البته شما حق دارید این سؤال را بپرسید، چون برای حجاب این قدر زیاد تشویق می شود که بیش از اندازه راجع به فلسفه آن می پردازند. تو ذهن مخاطب این گونه جا افتاد: کسی حجاب دارد امین از تجاوز است، و بر عکس کسی حجاب ندارد مواجه تجاوز می شود. اما در مسأله حجاب اولین چیزی که باید گفته شود – واجب بودن آن است. درست است که با حفظ حجاب امنیت زن خیلی بالاتر می رود. اما از طرف دیگر برخی که محجب بودند هم مورد حمله مهاجمان قرار گرفتند. لذا نمی توانیم ادعا کنیم که تنها علت بی امنی زنان بی حجابی آنان است. چون در این صورت با دیدن هزاران زنان بی حجاب که آزادانه دارند زندگی می کنند، شبهه علیه حجاب ایجاد می شود. پس حجاب پوشاندن خود چون خداوند امر کرد و این مسأله منحصر به دین اسلام نمی باشد.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید