دين وفطرت
اطلاع عمومی در باره قرآن کریم

اطلاع عمومی در باره قرآن کریم

اطلاع عمومی در باره قرآن کریم

قرآن کتاب الهی است که به پیامبر اسلام نازل شد.  محمد(ص) در سال 610 هجری قمری از جانب خدا به مقام پیامبری نائل شد و در مدت 23 سال وحی دریافت کرده  به انسانها می رساند. قرآن نه به صورت یک پارچه  بلکه تدریجا نازل شده است.

پیامبر خدا 13 سال درمکه و 10 سال در مدینه انجام رسالت فرمود. به آیاتی که در مکه نازل شده مکی، و به آیاتی که در مدینه نازل شده مدنی گفته می شود.

تعداد آیات قرآن به روایتی 6666 و یا 6236 گفته می شود.

علامت نقطه گذاری در قرآن در ابتدا وجود نداشت. از بزرگان تابعین، که عالم زبان عرب و قرائت ابو اسود الدؤلي علامت گذاری که امروزه در قرآنها وجود دارد را انجام داده.

در قرآن هیچ گونه دخل و تصرف و تغییری صورت نگرفت. خداوند متعال قرآن را ذکر خوانده، و حفظ آن را خود بر عهده گرفته است.

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ

ما قرآن را نازل كرديم، و ما بطور قطع آن را پاسداري مي‏كنيم.(سوره الحجر15/9)

در مقایسۀ نسخه های جدید قرآن با نسخۀ اولیه دیده می شود که غیر از اصلاحات املایی تغییر دیگری در آن وجود ندارد.

قرآن کتب الهی که قبل از آن نازل شده را قبول دارد. و تایید می کند که اینها وحی الهی می باشد. قرآن می فرماید که از حضرت آدم که اولین نبی بود تا حضرت محمد(ص) که آخرین نبی، به تمام انبیا کتاب نازل فرموده است. در آیه 285 سوره بقره هنگامی که ماده های ایمان را نام می برد کتابها را به صورت جمع به کار برده و به اینکه مومنان به قرآن و کتب آسمانی ما قبل آن ایمان آورده اند اشاره دارد.

آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ

پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده است، ايمان آورده است و مؤمنان هم، همگى به خداوند و فرشتگانش و كتابهايش و پيامبرانش ايمان آورده‏اند [و مى‏گويند] بين هيچ‏يك از پيامبران او فرق نمى‏گذاريم، و مى‏گويند شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا آمرزش تو را خواهانيم و بازگشت به سوى توست‏.(سوره بقره 2/285)

در قرآن خداوند با  خطاب  به یهودیان و مسیحیان می فرماید:

قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَى شَيْءٍ حَتَّىَ تُقِيمُواْ التَّوْرَاةَ وَالإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ وَلَيَزِيدَنَّ كَثِيرًا مِّنْهُم مَّا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ طُغْيَانًا وَكُفْرًا فَلاَ تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

بگو اى اهل كتاب مادام كه به تورات و انجيل و آنچه از سوى پروردگارتان بر شما نازل شده است، عمل نكرده‏ايد، حقى به دست نداريد، و آنچه از سوى پروردگارت بر تو نازل مى‏شود [قرآن‏] بر طغيان و كفر بسيارى از آنان مى‏افزايد، پس بر قوم كافر دريغ مخور. (سوره مائده 5/68)

از نظر قرآن، کتب الهی دیگر را برخی انسانها بخشهایی از آن را حذف کرده و همچنین معنای برخی از کلمات آن را تغییر داده اند. به همین دلیل قرآن، بخش تحریف نشدۀ این کتابها را تایید و بخشهای حذف شدۀ آن را آشکار می کند. برخی از احکام آن را ساده می کند. به عبارتی دیگر قرآن،  آخرین نسخۀ کتب الهی می باشد که کتب دیگر که  تا زمان قبل نزول آن آمده را تصحیح و تصدیق می کند.

قرآن به بسیاری وقایع تاریخی از دوران اولین انسان اشاره دارد. به همین دیل می توان گفت که قرآن یک کتاب تاریخی نیز می باشد. اما این ادعا ها که قرآن کتاب است که 1400 سال پیش برای اعراب جاهلیه آمده و با امروز سازگار نیست، بسیار نادرست است و غیر قابل قبول است. با بررسی قرآن متوجه می شویم که این کتاب مقدس در مورد مسایل اعتقادی، اجتماعی، عبادت ، راه راست و… تمام مسائل مربوط به زندگی و حتی مسائل تاریخی را در بر دارد. به همین سبب می توان گفت که قرآن کتاب راهنمایی است که در تمام زمانها و برای تمام انسانها الگو و راهنما می باشد.

 

 

نظریه ها

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید