دين وفطرت

آیا ازدواج نکردن حرام است؟

با عرض سلام و خسته نباشید

من مرد 30 ساله ، مجرد هستم. می خواهم بدانم اسلام در مورد ازدواج چه می گوید؟  آیا ازدواج نکردن حرام است؟ و ازدواج کردن چه فوایدی دارد؟

پاسخ:

علیکم سلام

اولا این واقعیت را نباید فراموش کرد که انسان از نظر خلقت تمایل به زندگی تنها ندارد. بنابراین بهتر است انسان تنها زندگی نکند.

ثانیا ازدواج کردن جامعه را از فساد اخلاقی محافظت می کند، و جامعه را از گسترش زنا جلوگیری می نماید  که زنا ناموس مردم را به خطر می اندازد.

پس ازدواج کردن چیست؟ هر رابطه ای بین زن و مرد که در چارچوب اصول خداوند متعال می باشد، “ازدواج” گفته می شود. علاوه بر این خانواده ابتدا توسط مرد و زن ساخته می شود و به تدریج با کودکان ثروتمندتر می شود. مخصوصا مسلمان باید خانه ای گرم مانند دلش داشته باشد. خانه ای گرم با عشق ، احترام ، اعتماد  به یکدیگر ، پر از ایثار ، شفقت و رحمت. در عین حال ، خانواده اسلامی زیباترین مکتب زندگی است.

اما در مورد پاسخ به سوال شما می توانیم بگوییم که ازدواج نکردن در دین ما حرام نیست، اما ازدواج نکردن ضررهای زیادی دارد که نیازی نیست یکی- یکی آنها را لیست کنیم، زیرا فکر می کنیم اگر آیات قرآن مربوط به ازدواج را  بخوبی بخوانیم و درک کنیم ، می فهمیم که ازدواج چقدر برای زندگی انسان مهم است.  خداوند متعال در قرآن کریم می خواهد  که مردم ازدواج کنند.  بنابر این خداوند عالم  به ازدواج توصیه کرده می فرماید:

“وَ أَنكِحُواْ الْأَیَامَى‏ مِنكمُ‏ْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبَادِكمُ‏ْ وَ إِمَائكُمْ  (نور/۳۲)

“مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را”

“وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها  (روم/۲۱)

“و یكى از آیات او این است كه براى شما از خود شما همسرانى خلق كرد تا به سوى آنان میل كنید و آرامش گیرید”

“وَ اللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً وَ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ أَزْواجِكُمْ بَنینَ وَ حَفَدَةً (نحل/۷۲)

خدا براى شما از جنس خودتان همسرانى قرار داد و براى شما از همسرانتان فرزندان و نوادگان پدید آورد”

فَالْآنَ بَاشِرُوهُنَّ وَ ابْتَغُوا ما كَتَبَ اللَّهُ  (بقره/۱۸۷)

اكنون با آنها آمیزش كنید، و آنچه را خدا براى شما مقرر داشته، طلب نمایید!”

“وَ أَنْكِحُوا الایامى‏ مِنْكُمْ وَ الصَّالِحینَ مِنْ عِبادِكُمْ وَ إِمائِكُمْ إِنْ یَكُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ (نور/۳۲)

مردان و زنان بى‏ همسر خود را همسر دهید، همچنین غلامان و كنیزان صالح و درستكارتان را اگر فقیر و تنگدست باشند، خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نیاز مى ‏سازد.”

امیدواریم که با توجه به موارد فوق شما نیز برادر گرامی و خواننده عزیز ما  به زودی ازدواج خواهید کرد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید