دين وفطرت

آیا از نظر قران کریم اطاعت همسر از شوهرش واجب است؟

آیا از نظر قران کریم اطاعت همسر از شوهرش واجب است؟ آیا دلایلی از قرآن کریم  وجود دارد که زن باید از شوهرش اطاعت کند؟

پاسخ:

در قران کریم هیچ  کلمه ای وجود ندارد که نشان دهد زن باید از شوهرش و یا بالعکس مرد از همسر خود اطاعت کند. اما نباید فراموش کرد که خدای متعال انسان را بعنوان موجودی اجتماعی خلق کرده و انسان در زندگی فردی در تامین نیازهای خود به دیگران احتیاج دارد. از جمله مرد به زن و زن به مرد احتیاج دارد. البته در اینجا تنها منظور نیازهای اقتصادی نیست بلکه نیازهای روحی و روانی هست که انسان آن را از جنس مخالف دریافت می کند. برای رسیدن به این هدف، میان جنسین زندگی مشترک شرط است.

از دیدگاه اسلام، ارتباط میان زن و مرد رابطه  میان برده و صاحبش نیست، بلکه ارتباط دوستی ،عشق و احترام است. کتاب خدا  مرد و زن را از نظر ارزش انسانی و معنوی، دريك صف قرار داده است.

“يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ‌ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَ‌فُوا إِنَّ أَكْرَ‌مَكُمْ عِندَاللَّـهِ أَتْقَاكُمْ”(حجرات: 13)؛ “اي مردم ما شما را از دو جنس مرد و زن آفريديم و شما را به صورت گروه و قبيله‌‌ها قرار داديم تا همديگر را بشناسيد و بدرستي که گرامي‌‌ترين شما در نزد خدا پرهيزکارترين شماست”.  یعنی جنسیت هیچ ربطی به ارزش انسانی افراد ندارد و نزد خدای متعال ارزش انسان ربطی به جنسیت او نیست.

بی تردید خدای متعال سرپرستی خانواده را با توجه به قدرت جسمی او  به عهده مردان قرارداده است، آیه 34 سوره نساء تبیین‌کننده دیدگاه قرآن را درباره موضوع مذکور می باشد و در آیه می خوانیم:

«الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ‌اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَی بَعْضٍ وَ بِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَیْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ (نساء: 34)؛ “مردان سرپرست زنانند به دلیل آنکه خدا برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و (نیز) به دلیل آنکه از اموالشان خرج می‌کنند. پس زنان درستکار فرمانبردارند و به پاس آنچه خدا (برای آنان) حفظ کرده اسرار (شوهران خود) را حفظ می‌کنند”

مردان که هموراه خارج از خانه کار می کنند و همیشه میان مردم هستند و جامعه را بهتر از زنان می شناسند و وظیفه صیانت و حفاظت از خانواده را دارد و تامین معاش نیز بر عهده آنان است. علاوه بر این زن‌ و مرد از نظر ساختمان‌ جسمی ‌ نقاط‌ تمایز آشکار دارند، و خداوند متعال مرد را  از نظر جسمی قوی تر از زن آفریده و چنانچه زن را از نظر زیبایی برتر از مرد آفریده است. اما این تفاوتها به این معنی نیست که زن باید از مرد اطاعت نماید.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید