دين وفطرت

نمی توانم قران را صحیح بخوانم و اشتباهات زیادی دارم، آیا گناه است؟

سوال:

هر وقت که دلم می خواهد قران کریم را بخوانم این فکر مرا خیلی ناراحت می کند. چون نمی توانم قران را صحیح بخوانم و می دانم که درقرائت اشتباهات زیادی دارم وشنیدم که غلط خواندن قران گناه بزرگی است. می خواهم دیدگاه شما را بدانم، آیا اگر درقرائت اشتباهاتی کنم گناه محسوب می شود؟ یکی از موانع مهم در خواندن قران برای من  ترس از گناه است. لطفا راهنمایی کنید.

پاسخ:

هیچ کس به عنوان معلم به این جهان تشریف نیاورده است  وهمه دراین دنیا یاد می گیرد. این طبیعی است که هنگام یاد گرفتن اشتباهاتی می شود و اشتباهات به تدریج از بین می رود. علاوه بر این امروزه روشهای جدید وجود دارد که با استفاده از آنها هرکسی می تواند قرائت قرآن کریم را بیاموزد.

وَلَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (قمر، 17)

“و یقیناً ما قرآن را برای پند گرفتن آسان کردیم، پس آیا پند گیرنده ای هست؟”

اما نکته مهمی  این است که اگر می خواهیم اهمیت وهدف کتاب خدا برای ما روشن شود هرگز امکان ندهیم میان خود و قران کریم فاصله ای بیندازیم و خود را از این نعمت الاهی محروم نماییم. اولین چیزی در شناخت قرآن کریم نزدیک شدن به آن است.

بله، یادگیری خواندن بسیار مهم است ، اما مهمترین چیز این است که آیات را درک کرده و اهداف و مقاصد آنها را بفهمیم. البته انسان در آموختن چیزی باید بی نهایت سعی کند که آن را بدون غلط یاد بگیرد. همچنین شما نیز سعی کنید قران کریم را بدون اشتباه بخوانید. اما چنانچه در بالا گفتیم  برای درک و فهم حقایق قرآنی بسیار کوشش نمایید،  زیرا هدف اصلی مسلمان فهمیدن و برداشت کردن از آن است.

وَالَّذِينَ جَاهَدُوا فِينَا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِينَ (عنكبوت، 69)

“و كسانى كه در راه ما كوشيده‏ اند به يقين راه ‏هاى خود را بر آنان مى ‏نماييم و در حقيقت ‏خدا با نيكوكاران است”

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید