دين وفطرت

آیا استفاده از زیور آلات توسط مردان حرام است؟

سوال:

آیا استفاده از جواهرات از نوع نقره توسط مردان مجاز است؟ مثلاً حکم استفاده مرد از انگشتر، حلقه یا گردنبند که بعنوان تزیین به شمار می رود چیست؟

پاسخ:

افراد با خودهای متفاوت از یک موقعیت می توانند درک متفاوتی داشته باشند، ولی کسی حق حلال یا حرام کردن ندارد مگر خدای متعال. کتاب خدا در این مورد بیان می کند:

وَلَا تَقُولُوا لِمَا تَصِفُ أَلْسِنَتُكُمُ الْكَذِبَ هَٰذَا حَلَالٌ وَهَٰذَا حَرَامٌ لِتَفْتَرُوا عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ، إِنَّ الَّذِينَ يَفْتَرُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ لَا يُفْلِحُونَ (النَّحل، 116)

“و به سبب دروغی که زبانتان گویای به آن است، نگویید: این حلال است و این حرام، تا به دروغ به خدا افترا بزنید [که این حلال و حرام حکم خداست]؛ مسلماً کسانی که به خدا دروغ می بندند، رستگار نخواهند شد”

مع ذلك کسی که چیزی را خدای متعال آن را حرام نمی فرماید حرام کند ، دروغی علیه خدا ساخته و از حدود احکام الهی تجاوز کرده است.

و نیز می خوانیم:   قُلْ أَرَأَيْتُمْ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ لَكُمْ مِنْ رِزْقٍ فَجَعَلْتُمْ مِنْهُ حَرَاماً وَحَلالاً قُلْ أَاللَّهُ أَذِنَ لَكُمْ أَمْ عَلَى اللَّهِ تَفْتَرُونَ (يونس، 59)

“بگو: به من خبر دهید که آنچه خدا از رزق و روزی برای شما نازل کرده و شما بخشی از آن را حرام و بخشی را حلال کردید. بگو: آیا خدا این حرام و حلال کردن را به شما اجازه داده یا بر خدا دروغ می بندید؟!”

ما در کتاب خدا متن روشن و صریح درمورد ممنوعیت استفاده زیور آلات توسط مردان به منظور زینت نمی یابیم، ونیز نمی توانیم  حکم حرمت را بدهیم. ولی به طورکلی پذیرفته شده است که تزئینات با جواهرات، به ویژه گوشواره و سایر از طبیعت خانم ها است.

خداوند متعال نیز با بیان این موارد آنها را توصیف می کند:

أَوَمَن يُنَشَّأُ فِي الْحِلْيَةِ وَهُوَ فِي الْخِصَامِ غَيْرُ مُبِينٍ (الزخرف، 18)

“آيا كسي را كه در لابلاي زينتها پرورش مي‏يابد و به هنگام جدال قادر به تبيين مقصود خود نيست”

بنابراین ، روایاتی از پیامبر (ص) می یابیم که نشان دهنده جلوگیری مردان تقلید از زنان است. تزیین هر یک از مرد و زن به زینت مختصه به دیگرى بقول رسول خدا (ص) برای مسلمان شایسته نیست و مردان نباید از زینت هایی که مختصه به زنان است استفاده کنند و در مورد آرايش مردان نباید خود را شبیه زنان سازند.

علاوه بر این تشخیص این گونه امور به عهده عرف می‌باشد، هر چیزی که عرفاً زینت زنان محسوب گردد برای مردان لازم است از آن خودداری نمایند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید