دين وفطرت

آیا هندوئیسم  دین آسمانی است؟

سلام علیکم:

من به خدای متعال و پیامبرش حضرت محمد (ص) ایمان دارم الحمد لله. و من درمورد كتابهای هندوئیسم پرسیدم،  گفتند که در کتابهای آیین هندوئیسم بشارتی در باره پیامبر ما نیز وجود دارد.  معلوم است که دین آنها باطل است، پس چگونه می تواند  دردینی باطل بشارتی در باره پیامبر اسلام داشته باشد؟ مگر  دین آنها دین آسمانی بوده است؟ و آیا اسلام آئین هندوئیسم را به عنوان دین آسمانی می‌پذیرد. متشکرم.

پاسخ:

علیکم سلام

مساله ای که در این سؤال به آن اشاره کردید مقاله ای شیخ راغب سرجانی تحت عنوان “بشارت پیامبر خدا در کتب هندو” می باشد. و مولف در مقاله مذکور به چند منابع دین هندوئیسم مراجعه کرده و چند نکته مهمی درمورد خاتم الانبیاء اشاره کرده است.

به خوبی روشن است که هندوئیسم یکی از ادیان آسمانی است که تمام ويژگى اديان الاهی داشته است ولی خداوند متعال درمورد آن برای ما اطلاع بیشتر نداده است. خدای متعال در قران کریم به رسول خود می فرماید:

وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ (نساء، 164)

“و پيامبرانى كه پيشتر داستان آنان را بر تو خوانده‏ايم و پيامبرانى كه داستان آنان را بر تو نخوانده‏ايم..”

گذشته از اين، قرآن کریم علاوه برذکر داستانهای پیامبران به این واقعیت هم اشاره می کند که هیچ قومی وجود ندارد که به آنها پیامبری فرستاده نشود. برای اثبات این مدعی، می توان به آیه ای زیر اشاره کرد:

وَإِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلَّا خَلَا فِيهَا نَذِيرٌ (فاطر، 24)

“و هیچ امتی نبوده مگر آنکه در میان آنان بیم دهنده ای گذاشته است”

براساس آیات،  قران کریم  تمام ادیان ارثی، مانند هندوئیسم،بودیسم،زرتشتی،صبایی،برهمانیسم،و شمانیسم -و دیگر را به عنوان ادیان الهی و آسمانی تائید می‌کنند

در پایان ذکر نکته حائز اهمیت است که هندوئیسم نیز مانند ادیان دیگر با ادراک و آداب و رسوم مردم  آمیخته شده و درطول زمان تا آن اندازه تحريف و تغيير يافتند که از اصلشان دور افتادند.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید