دين وفطرت
آیا امکان انسجام در بین فرق امکان پذیر است؟

آیا امکان انسجام در بین فرق امکان پذیر است؟

با سلام

هر روز در رسانه ها صحبت از اتحاد اسلامی بین فرق مطرح می شود، می خواستم بدانم اصلا این نظریه چه کسی است؟ آیا امکان انسجام در بین فرق امکان پذیر است؟

وعلیکم اسلام

مسئله تقریب مذاهب یکی از مهم‌ترین ایده‌هایی است که اندیشمندان و دلسوزان مسلمان از روزگار آغازین اسلام تا به حال، بر مبنای تعالیم اسلامی و دیانت حقّه توحیدی پیگیر آن بوده و در مقابله با دشمنان اسلام و مسلمانان آراء و نظریاتی را در ابعاد مختلف، متناسب با مقتضیات زمان، ارائه نموده‌اند.

افراد زیادی در باره اتحاد یا تقریب بین مذاهب نظریه دادند از جمله پروفسور عبد العزیز باییندر رئیس وقف سلیمانیه.

نظریه اتحاد بین مذاهب در یک صورت می توان به سر انجام رساند آن هم اگر هر یک از فرق با درایت به آیات خدا بنگرند و از زندگی انسانهای متعصب گذشته درس عبرت بگیرند، در این صورت امت واحد بنام امت اسلامی را تشکیل خواهند داد.

درباره ضرورت وحدت و همدلی چنین می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعاً وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْکُرُواْ نِعْمَةَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَآءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَاناً وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَکُمْ مِّنْهَا کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ» (آل عمران، 103)؛ «همگی به رشته [ناگسستنی قرآن] خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید و نعمت خدا را بر خود به یاد آورید، که بدان گاه که [برای همدیگر] دشمنانی بودید و خدا میان دلهایتان [انس و الفت برقرار و آنها را به هم] پیوند داد، پس [در پرتو نعمت او برای هم] برادرانی شدید و [همچنین شما با بت‌پرستی و شرکی که داشتید] بر لبه گودالی از آتش [دوزخ] بودید [و هر آن با فرا رسیدن مرگتان بیم فرو افتادنتان در آن می‌رفت] ولی شما را از آن رهانید [و به ساحل ایمان رسانید]. خداوند این چنین برایتان آیات خود را آشکار می‌سازد، شاید که هدایت شوید»

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید