دين وفطرت
آیا برای پیروی ازقران ، نیازی به طریقتها هست؟

آیا برای پیروی ازقران ، نیازی به طریقتها هست؟

 

 

کتابی که خدای متعال برای هدایت بشرییت نازل کرده قران کریم است. و یگانه کتابی است  به صحت او هیچ شک و شبهه ندارد. هیچ طریقتی و مذهبی بهتر از قران وجود ندارد بلکه خود طریقتها مشکل زیادی دارند. شما شاهد هستید که طریقتها متفاوت از هم و حتی آنها با یکدیگر در "جنگ" هستند، فکر یکدیگر را قبول نمی کنند، تکفیر می نمایند. و کسانی که خودشان را مرشد در طریقت می خوانند عقاید خرافی و یا افعال و اعملا ضد قران دارند و اتباعشان از آنها برای خود شخصیت عظیمی ساختند.

 اطرافیان نیز به این شخص با جایگاه ویژه می نگرند و تفوق برای او قایل می شوند. دست و پایشان را بوسه می زنند و قائلند که بوسه زدن اعضای آنها خیر و برکت است. گویا شیخ آنها از طرف رسول الله (ص) به این مقام انتخاب شده است.

توجه کنید اینچنین اشخاص با عقاید انسانها بازی می کنند و باعث تضعیف ایمان مردم می شوند.

همنشینی با علماء و احترام به آنها از این اعمال تفاوت دارد.  بسیاری از علماء می شناسیم که در خدمت اساتید خود بوده از علم آنها استفاده کردند. ولی هرگز به آنها قدسیتی نسبت نداده اند. در قران کریم هم در این باره می فرماید:


وَمَنْ یُطِعْ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُوْلَئِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِنْ النَّبِیِّینَ وَالصِّدِّیقِینَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِینَ وَحَسُنَ أُوْلَئِکَ رَفِیقًا (نساءآیه 69)
 و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند،  همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده؛ از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان؛ و آنها رفیقهای خوبی هستند.

وَمَا آتَاکُمْ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاکُمْ عَنْهُ فَانْتَهُو (حشرآیه7)
آنچه را رسول خدا برای شما آورده بگیرید (و اجرا کنید)، و از آنچه نهی کرده خودداری نمایید.
وَأَنَّ هَذَا صِرَاطِی مُسْتَقِیمًا فَاتَّبِعُوهُ (سوره انعام آیه153)
این راه مستقیم من است، از آن پیروی کنید .

 برخی بر این باورند که طریقتی ها پیروان خود را به اتباع از سنت پیامبر گرایش می دهند لذا پس خوب است، اینگونه پاسخ می دهیم :
برای پیروی ازقران ، نیازی به طریقت کسی نیست و بدون طریقت می توانیم پیرو قران باشیم .
می گویند، اهل طریقت افراد صالحی هستند ، اینگونه پاسخ می دهیم :
 معیار صالح و نا صالح بودن اشخاص، قرآن  است نه عقل هر انسان ، بنابر این اگر اشخاصی در ترازوی قرآن  مورد تایید قرار گرفتند صالح هستند و اگر در ترازوی قرآن  تایید نشدند صالح به حساب نمی آیند حتی اگر عقل تایید نکند.

نظریه

  • جناب عالی خیلی درست فرمودین . انسان تعجب می کنه که مردم قران را از تستشان میگذرند پی طریقتها می رند. آیا اونا فکر نمی کنند؟ یکی از نزدیکان من الان در تهران مرید یک مرشده. انسان دیوئنه شده. ممنون از شما استاد.دستتان درد نکنه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید