دين وفطرت

آیا بنا به قرآن کریم زنان سالخورده می توانند به حجاب رعایت نکنند؟

سلام علیکم

آیا بنا به قرآن کریم زنان سالخورده می توانند به حجاب رعایت نکنند؟

علیکم سلام

اهميت پوشش بانوان تا حدی است كه خدای متعال در بسياری از سوره های کتاب خود از آن به عنوان يك ضرورت ياد می كند. و حجاب اختراعات دین اسلامی نیست بلکه در همه آئين های پیشین نيز مطرح بوده است.

” وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ…” (نور 31)

“و به زنان با ايمان بگو چشمهاي خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گيرند، و دامان خويش را حفظ كنند، و زينت خود را جز آن مقدار كه ظاهر است آشكار ننمايند، و (اطراف) روسريهاي خود را بر سينه خود افكنند…”

اما زنان سالخورده ای که از جنبه زن بودن بازنشسته شده اند، یعنی دیگر از نظر جنسی واقع نمی شوند و پایان دوران قاعدگى رسیدند مثلا در مورد مقدارى از موی سرشان جایز است آنها آشکار کنند. ولی به آنها اجازه خودنمائی و خود آرائی داده نشده است.

در آیه 60 سوره نور میخوانیم:

“وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاّتِی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجات بِزِینَة…”.

زنان از کار افتاده اى که امیدى به ازدواج ندارند، گناهى بر آنان نیست که لباس هاى [روئین] خود را بر زمین بگذارند به شرط این که در برابر مردم خود آرائى نکنند)

بنابراین به آن زنان رخصت داده می شود که جاذبه جنسى را از دست داده اند و دیگر در حال برداشتن حجاب خود را زینت ننمایند. بنابر این همه اینها در صورتى است که آنها خود آرایى نکنند (غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِینَةٍ) و زینتهاى پنهانى خود را که دیگران هم واجب است بپوشانند باید حفظ کنند.

در پایان آیه خدای متعال می فرماید که “وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ ” یعنی اگر آنها تعفف کنند و خویشتن را بپوشانند براى آنها بهتر است”

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید