دين وفطرت

آیا حفظ کردن قران کریم برای مسلمان واجب هست؟

سوال:

آیا حفظ کردن قران کریم برای مسلمان واجب هست؟  حفظ کردن قران چه فایده ای برای زندگی دارد؟

پاسخ: شکی نیست که حفظ عمومی قرآن کریم فضیلتی بزرگ است. بشرط  اینکه حفظ کردن به خودی خود یک هدف اصلی نیست  یعنی حفظ کردن باید با درک و تأمل همراه باشد ، چرا که قرآن کریم کتاب هدایت است و فقط با تأمل ، فهم و پیروی از آن ثمره خواهد داشت. قرائت قران کریم با تدبر واجب است. خدای متعال می فرماید:

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا (محمد 24)

“آيا آنها در قرآن تدبر نمي‏كنند؟ يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است”

شکل سؤال در آیه برای تحریک به سمت تدبر است. زیرا هر کس که  قرآن را تامل نکند ، بقول خدای متعال قلبش بسته است. برای انسان  واجب است که با مفاهیم قرآن آشنا شود به تدریج با قرآن چنان مأنوس خواهد شد که در متن زندگیش جا پیدا می ‌کند.

در قرآن هیچ گونه اشاره‌ای در باب حفظ قرآن کریم وجود ندارد و هیچ نصی بر لزوم و وجوب حفظ قرآن نداریم.  چرا  که حفظ قران کریم در دسترس همه افراد نیست ،و  از پیامبر (ص) نیز گزارش نشده است كه انجام این کار برای مسلمانان واجب باشد. ولی آن حضرت حفظ قران را برای اصحاب خود توصیه کرده بود و آنان که یادداشت قوی داشتند آیات قران را حفظ می کردند اینکه هنوز کتابت قرآن کریم در حد وسیع خود انجام نشده بود مسئله حفظ قرآن جایگاه خاص و ویژه‎ای داشت. همچنین خود رسول خدا اولین کسی بود که قرآن را در قلبش جمع آوری کرد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید