دين وفطرت

آیا دادن زکات به همسر بی کار و عموی فقیر جایز هست؟

مردی می خواهد زکات بدهد ،ولی بین همسر بیکار و عموی فقیرش معطل مانده است.  آیا چه کسی از آنها بیشتر مستحق زکات است؟

پاسخ:

این  مساله یکی از  موارد بسیار افتخار آمیز است که كسانی كه حكم وجوب زكات به آنها تعلق مي گيرد، سعی می نمایند احكام آن را درست و دقيق بياموزند. البته زکات حق فقرا است ولی شرط این است که آنها نباید کسی باشند که تحت سرپرستی زکات دهنده باشند: مانند همسر ، فرزندان و ابوین ، زیرا تأمین زندگی آنها وظیفه او است.

ولی در مورد عموی فقیر اش ، دادن زکات جایز است. چون عمویش تحت سرپرستی او نمی باشد. به جرأت می توان گفت که خوبی و احسانات ارتباط با خویشاوندان و ادامه صله رحم را تقویت می کند و  زکات نیز نوعی احسانات است.

خدای متعال در این باره می فرماید:

لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَالْمَلَائِكَةِ وَالْكِتَابِ وَالنَّبِيِّينَ وَآتَى الْمَالَ عَلَى حُبِّهِ ذَوِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَالسَّائِلِينَ وَفِي الرِّقَابِ وَأَقَامَ الصَّلَاةَ وَآتَى الزَّكَاةَ وَالْمُوفُونَ بِعَهْدِهِمْ إِذَا عَاهَدُوا وَالصَّابِرِينَ فِي الْبَأْسَاءِ وَالضَّرَّاءِ وَحِينَ الْبَأْسِ أُولَئِكَ الَّذِينَ صَدَقُوا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُتَّقُونَ (البقرة 177)

“نيكي (تنها) اين نيست صورت خود را به سوي مشرق و مغرب كنيد، بلكه نيكي (و نيكوكار) كساني هستند كه به خدا و روز رستاخيز و فرشتگان و كتاب آسماني و پيامبران ايمان آورده‏ اند، و مال (خود) را با علاقهاي كه به آن دارند به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان و واماندگان در راه و سائلان و بردگان انفاق مي‏كنند، نماز را بر پا ميدارند، و زكات را مي‏پردازند و به عهد خود به هنگامي كه عهد بستند وفا مي‏كنند، در برابر محروميتها و بيماريها، و در ميدان جنگ استقامت به خرج مي‏دهند، اينها كساني هستند كه راست مي‏گويند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید