دين وفطرت
آیا مالی که پیدا کردم می توانم برای خود بردارم؟

آیا مالی که پیدا کردم می توانم برای خود بردارم؟

آیا مالی که پیدا کردم می توانم برای خود بردارم؟

مسلمان باید به حق دیگران مراعات کند و حق آنان را ضایع نکند. در مورد حق الناس آیات و روایات فراوانی وجود دارد که دین مبین ما رعایت به آن امر می نماید.

ناگفته پیداست که احترام به حقوق مسلمین و ادای آن یكی از اساسی‌ترین هدفهای اسلام است. قرآن مجید در آیات بسیاری مسلمانان را چه در باب مسائل اقتصادی و چه در باب حقوق اجتماعی و… دعوت به احترام به حقوق مردم نموده است.

  خدای متعال در مورد حقوق مالی ميفرمايد : “يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْباطِلِ إِلاَّ أَنْ تَكُونَ تِجارَةً عَنْ تَراضٍ مِنْكُم‏”  اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اموال يكديگر را به باطل (و از طرق نامشروع) نخوريد مگر اينكه تجارتى با رضايت شما انجام گيرد. (نساء 24).

قرآن كریم، به هنگام نكوهش از قوم یهود و ذكر اعمال زشت آنان می‌فرماید: “…وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ…” (نساء 161 ) : آنان در اموال مردم بدون مجوز و به ناحق تصرف می‌كردند.

بنابراین، اگر كسی  مالی را از كسی خورده باشد، باید به تحصیل رضایت صاحب مال و یا باز پس دادن آن مال اقدام نماید.

اگر شما از زمین یا از جای دیگر پولی پیدا کردید و یا احتمال دارید که مقداری از اموال شما مال دیگران باشد و شخص مورد نظر را نمی شناسید و یا به او دسترسی ندارید در صورتی که خودتان محتاج باشید، می توانید آن را تصرف کنید. در غیر این صورت باید به کسی که نیاز داشته باشد آن را ببخشید

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید