دين وفطرت
آیا چشم زخم حقیقت است؟

آیا چشم زخم حقیقت است؟

بسیاری از مردم معتقدند که پیامبرگرامی ما به سحر  و جادو و بچشم زخم  دچار شده است. آیا این واقعیت دارد؟ و نظر شما در باره چشم زخم چیست؟

 همه ادیان در باره چشم زخم اطلاعاتی فراوانی  می دهد. بله، چشم انسان می تواند به دیگری تاثیر کرد. می توتنید از نظر افراد متنوع ناراحت  و یا راحت شوید و این فکر را علم هم تایید کرده است.  ولی در آن معنی که بسیاری از مردم چشم زخم را می فهمند قطعا واقعیت ندارد. مثلا می گویند که فلانی به من نظر کرد و به این خاطر امروز کارم خوب نرفت. اینچنین ادعا درست نیست.  

در بسیاری از اماکن  و محلات  این دو آیه قران را  به دیوار می چسبند و فکر می کنند که آنان را از چشم زخم خلاص خواهد کرد. به این دو آیه شریفه توجه فرمایید:

وَ إِنْ یَكادُ الَّذینَ كَفَرُوا لَیُزْلِقُونَكَ‏ بِأَبْصارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّكْرَ وَ یَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ؛

و آنان كه كافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزى نمانده بود كه تو را چشم بزنند، و مى‏گفتند: او واقعاً دیوانه‏ اى است ( قلم 51)

وَ قالَ يا بَنِيَّ لا تَدْخُلُوا مِنْ بابٍ واحِدٍ وَ ادْخُلُوا مِنْ أَبْوابٍ مُتَفَرِّقَةٍ وَ ما أُغْني‏ عَنْکُمْ مِنَ اللَّهِ مِنْ شَيْ‏ءٍ إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ عَلَيْهِ تَوَکَّلْتُ وَ عَلَيْهِ فَلْيَتَوَکَّلِ الْمُتَوَکِّلُونَ

و گفت: ای پسران من ، همگی از یک در ( از دروازه های شهر یا دربار عزیز ) وارد نشوید و از درهای متفرق وارد شوید  و من هرگز از شما چیزی را که از سوی خداست دفع نتوانم کرد فرمان نافذ و حکومت ( بر جهان هستی ) جز برای خدا نیست ، بر او توکل کردم و توکل کنندگان باید تنها بر او توکل کنند. (یوسف 67)

ببینید در هر دو  آیات سخن از چشم زخم ویا جادو نمی رود. حتی در آیه دوم می فهمیم که انسان نمی تواند آن چیزی که از خدا می آید دفع کند.

 مثاله دوم که در باره دچار رسول الله (ص) به سحر و جادو بود، عرض کنم خدمت شما که اینچنین روایات و احادیث دور از جعلی نیست.

 ما دامن همه انبياء الهی را از تحت تأثير قرار گرفتن از سحر، مبرّا می‌دانيم. چه آن كه شياطين هرگز بر آنان مسلط نيستند و اگر قرار باشد پيامبری مسحور واقع شود، چه اعتباری به گفتارش می‌باشد! از كجا كه بعض از دستوراتش هنگامی صادر نشده باشد، كه مسحور واقع شده بود؟ ولی از بعض روايات، اين مطلب را به پيامبر بزرگوار اسلام (ص) نسبت می‌دهند، که ما آن احادیث را غیر واقعی و جعلی می‌دانیم

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید