دين وفطرت
“ابن ابی کبشه” کی بود. چرا این نام را به پیامبر (ص) نسبت داده اند؟

“ابن ابی کبشه” کی بود. چرا این نام را به پیامبر (ص) نسبت داده اند؟

با عرض سلام استاد. یک سوالی داشتم: از کتب تاریخ خواندم که مشرکان مکه به پیامبر (ص)  نام “ابن ابی کبشه” نسبت داده بودند.  معنی این نام چیست و چرا این نام را به پیامبر گرامی نسبت داده اند؟

(محسن شکری – تهران)

علیکم سلام.

در این باره چندین فکر وجود دارد که یکی و معتبرتیرن از این دیدگاه ها این است که شخصی از قبیله بنی خزاعه بنام “ابن ابی کبشه”  قبل از ظهور اسلام در شهر مکه زندگی می کرد و مردم قریش او را نادان و جاهل حساب می کردند. آن شخص در پرستش بتها با قریش مخالفت می کرد و بعضا در اشعارش قریش را را به دوری از بت‌ها دعوت می کرد. ولی آن شخص پیامبر نبود و در این ادعا هم نبود. انسان عاقل و ذکی بودن او را به این کار تشویق کرده بود. اولین باری که حضرت پیامبر (ص) رسالت خود را اعلام کرد مشرکان مکه از باب تشبیه کار پیامبر با ابن ابی کبشه این نام را به آن حضرت نسبت دادند.

اما مورخین دیگر در این فکر هستند که ابو کبشه کنیه وهب بن عبد مناف جد مادری پیامر (ص) بود. علاوه بر این مشرکان  به پیامبر (ص) “ساحر” “مجنون” و الخ..می گفتند.

یکی از مرحله های مبارزه با پیامر (ص) مسخره و استهزاء بود که مشرکان مکه این کار را انجام می کردند. در ماه های اول تبلیغات دین اسلام مشرکان فعالیت رسول خدا را جدی نمی گرفتند و تصور می کردند که با مسخره کردن می توانند پیامر را میان مردم رسوا کنند.  قران کریم در این مورد می فرماید:

«وَاِذَا رَءَاکَ الَّذِینَ کَفَرُوا اِنْ یَتَّخِذُونَکَ اِلاَّ هُزُواً اَهذَا الَّذِى یَذْکُرُ آلِهَتَکُمْ وَهُمْ بِذِکْرِ الرَّحْمنِ هُمْ کَافِرُونَ»؛ (هنگامى که کافران تو را مى بینند، کارى جز استهزا کردن تو ندارند؛ [و مى گویند:] آیا این همان کسى است که معبودهاى شما را نکوهش مى کند؟! در حالى که خودشان ذکر خداوند رحمان را انکار مى کنند).

وَلَقَدِ اسْتُهْزِئَ بِرُسُلٍ مِّن قَبْلِکَ فَحَاقَ بِالَّذِینَ سَخِرُواْ مِنْهُم مَّا کَانُواْ بِهِ یَسْتَهْزِؤونَ

و پیش از تو پیامبرانى به استهزا گرفته شدند پس آنچه را ریشخند مى‏کردند گریبانگیر ریشخندکنندگان ایشان گردید  (انعام – 10)

یَا حَسْرَةً عَلَى الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِم مِّن رَّسُولٍ إِلاَّ کَانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤون

دریغا بر این بندگان که هیچ فرستاده‏اى بر آنان نیامد مگر آنکه او را به استهزاء گرفتند. (یس 30 – 32)

نظریه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید