دين وفطرت

ازدواج با غیر مسلمان جایز هست!

 

حکم ازدواج با غیر مسلمان چیست؟ معلوم  است که این مورد در ادیان پیش از اسلام وجود داشته است ولی آیا اسلام شریعتی خاص خود را ندارد؟

پاسخ:

اولا عرض کنم به حضورتان که شریعت الاهی از زمان  حضرت نوح (ع) تا حضرت محمد تغییر نکرده است. برای اثبات آن نگاه کردن به کتاب خدا کافی است. خدای متعال در کتاب خود در این مورد می فرماید:

“شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى…” (شوراء 13)

“خدا شرع و آیینی که برای شما مسلمین قرار داد حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم و به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیم..”

علاوه بر این در آیه دیگر قـرآن کـریم بـه طور صـریح میفرمایـد:

“يُرِيدُ اللَّهُ لِيُبَيِّنَ لَكُمْ وَيَهْدِيَكُمْ سُنَنَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ…” (نساء 26)

“خدا می خواهد احکامش برای شما بیان کند و شما را به روش های کسانی که پیش از شما بودند، راهنمایی نماید..”

این بزرگترین دلیل است که شریعت ما از آن زمان تاکنون تغییری نکرده است.

اما در مورد ازدواج مرد مسلمان با زنان اهل کتاب، در این باره آیات روشنی در قرآن  کریم آمده است که آن را به حضور شما ارائه می نماییم:

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالاَتُكُمْ وَبَنَاتُ الأَخِ وَبَنَاتُ الأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللاَّتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَآئِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللاَّتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَآئِكُمُ اللاَّتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُواْ دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلاَئِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلاَبِكُمْ وَأَن تَجْمَعُواْ بَيْنَ الأُخْتَيْنِ إَلاَّ مَا قَدْ سَلَفَ إِنَّ اللّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا (نساء 22-23)

[نكاح اينان] بر شما حرام شده است مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمه‏ هايتان و خاله هايتان و دختران برادر و دختران خواهر و مادرهايتان كه به شما شير داده‏ اند و خواهران رضاعى شما و مادران زنانتان و دختران همسرانتان كه [آنها دختران] در دامان شما پرورش يافته ‏اند و با آن همسران همبستر شده ‏ايد پس اگر با آنها همبستر نشده ‏ايد بر شما گناهى نيست [كه با دخترانشان ازدواج كنيد] و زنان پسرانتان كه از پشت ‏خودتان هستند و جمع دو خواهر با همديگر مگر آنچه كه در گذشته رخ داده باشد كه خداوند آمرزنده مهربان است.

چنان که گذشت در این آیه لیست زنانی که ازدواج با آنان جائز نیست، آمده است و در آن از اعتقاد و دین طرف چیزی  نیامده است. به طور کلی میتوان گفت آیاتی که در اینجا آورده شده بیانگر این موضوع هستند که ازدواج شخص مسلمان با شخص غیرمسلمانی  جایز می باشد.

افزون بر اینها، در زمان صدر اسلام میان مسلمانان کسانی وجود داشتند که با غیر مسلمانان ازدواج کرده بودند و حتی خود پیامبر (ص) با زن اسیری که جویریه نام داشت و غیر مسلمان بود بعد از آزاد کردنش با وی ازدواج کرده بود. البته بعد از مدتی جویریه با آرزوی خودش مسلمان شده است. همچنین همسر زینب دختر پیامبر (ص) نیز غیر مسلمان بود اما پیامبر هیچ وقت همسر زینب را مجبور به ایمان آوردن نکرد و اجازه داد دخترش که مسلمان بود پیش این شوهرش بماند.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید