دين وفطرت

استفاده امام از بلندگوها در نماز

در دوره های اخیر، امامان مساجد هنگام اعلان اقامه ‌ی نماز از بلندگو استفاده می کنند. آیا این جایز هست؟

پاسخ:

امام موظف است برای کسانی که فقط در نماز شرکت می کنند، صدایش را بلند کند و لازم نیست که صدای خود آنقدر بلند کند که خارج از مسجد شنیده شود.

زیرا این بر خلاف کلام خداوند متعال است که  می فرماید:

“وَلَا تَجْهَرْ بِصَلَاتِكَ وَلَا تُخَافِتْ بِهَا وَابْتَغِ بَيْنَ ذَلِكَ سَبِيلًا” (الإسراء، 110)

“و تو در نماز نه صدا را بسیار بلند و نه بسیار آهسته گردان بلکه حدّ وسط را اختیار کن”

همچنین  پخش اقامه نماز وبطور کلی پخش آیات قرآنى از مساجد بوسیله بلندگو ممکن است برای همسایگان ایجاد مزاحمت کند و می تواند باعث ناراحتی بیماران و مزاحمت و ایذاء مردم شود.

خدای متعال در کتاب خود در برشماری مجموعه ای از حقوق اسلامی مسلمانان در قبال یکدیگر از جمله همسایگان را به بندگانش سفارش می نماید و می فرماید:

” اعْبُدُوا اللَّهَ وَلَا تُشْرِكُوا بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا وَبِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَالْجَارِ ذِي الْقُرْبَى وَالْجَارِ الْجُنُبِ وَالصَّاحِبِ بِالْجَنْبِ وَابْنِ السَّبِيلِ وَمَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ مَنْ كَانَ مُخْتَالًا فَخُورًا” (نساء 36)

“و خدا را بپرستيد! و هيچ چيز را شريك او قرار ندهيد! و به پدر و مادر، نيكي كنيد؛ و همچنين به خويشاوندان و يتيمان و مسكينان، و همسايه نزديك، و همسايه دور، و دوست و همنشين و واماندگان در سفر و بردگاني كه مالك آنها هستيد، زيرا خداوند، كسي را كه متكبر و فخرفروش است،دوست نمي‏دارد”

همانطور که در توصیه های لقمان به پسرش آمده است:

“وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ إِنَّ أَنْكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ” (لقمان، 19)

“و در رفتارت میانه روی اختیار کن و سخن آرام گو (نه با فریاد بلند) که زشت‌ترین صداها صوت الاغ است”

همانطور که فرمودید بعضی اوقات بلندگوها در خارج از مسجد قرار می گیرند که  حتی از چند کیلومتر دورتر قابل شنیدن می باشد و مربوط به مساجد دیگر باعث ناراحتی مومنین می شود.  مسولین مساجد باید بلندگوها را فقط برای مستمعين داخل مساجد تنظيم کنند تا باعث اذیت مردم نشوند. نیازی نیست از بلندگوهای عمومی(بلندگوهای خارجی مساجد) استفاده کرد مگر اینکه جماعت به اندازه کافی زیاد باشند تا نتوانند در داخل مسجد نماز بخوانند و  به خارج از آن بروند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید