دين وفطرت

 اثرات گناه در زندگی انسان

معلوم است که دین مبین اسلام ما را ترغیب می کند تا گناه نکنیم، می خواهم بدانم  اثرات گناه در زندگی انسان چیست؟

پاسخ:

گناه در لغت بمعنای جرم، خطا، معصيت، غلط، نافرمانی تبهكاری، جنايت، عصيان است. (لغت نامه دهخدا، ماده-گناه). ولی  در معنی اصطلاحی  گناه نقض احکام خدای متعال است. علاوه بر این  گناه کاری است که با اراده و رضایت الهی در تضاد می باشد.  بنابر این کسی که به گناهکاری عادت کرده است اگر کمی عمیق تر در باره این مسئله  بیندیشد خواهد دید که گناه انسان را از خدا دور می کند.  نخستین اثر گناه عصیان انسان در برابر قوانین خدا است که هیچ چیز خطرناک تر از آن نیست. ولی ناگفته پیداست که تاثیرات گناهکاری در زندگی انسان تنها با این به پایان نمی یابد. آثار گناه در زندگی انسان  بسیار است، در این نوشته کوچک چند مورد از آنها را به خدمت شما ارائه خواهیم داد.

یکی از آنها ، همانطور که در بالا ذکر کردیم، این است که گناه انسان را از لطف و رحمت الاهی دور می نماید. چنانچه کتاب خدا، گناه را موجب از دست رفتن نعمت‌ها دانست و می فرماید:

“ذَالِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَمْ یَکُ مُغَیرِّا نِّعْمَةً أَنْعَمَهَا عَلىَ‏ قَوْمٍ حَتىَ‏ یُغَیرِّواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ أَنَّ اللَّهَ سَمِیعٌ عَلِیم” -یعنی  “این بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتى را که به گروهى داده، تغییر نمى‌‏دهد جز آنکه آنها خودشان را تغییر دهند و خداوند، شنوا و داناست” (انفال 53)

همچنین، گناه باعث مصیبت و بلاها می شود که قرآن کریم این مطلب را در آیه دیگری ذکر کرده است:

“وَما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَةٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ وَ یَعْفُوا عَنْ کَثیر”

“هر مصیبتى به شما برسد بخاطر اعمالى است که انجام داده‏اید و بسیارى را نیز عفو مى‏کند!” (شوری 30)

“کَذَّبُوا بِآیاتِ رَبِّهِمْ فَأَهْلَکْناهُمْ بِذُنُوبِهِم”

“آیات پروردگارشان را تکذیب کردند ما هم بخاطر گناهانشان، آنها را هلاک کردیم. (انفال54)

گناه و نقض احکام الهی تأثیر بسزایی نیز در روانشناسی شخصیت انسان دارد. روانشناسان وجامعه شناسان از چند طریق اثرات گناه در زندگی انسان را توضیح می دهند. یکی از آنها این است که انسان گناهکار درنظرمردم مانند شخص بی احترام می ماند و احساس ترس وبیم در روح انسان بوجود می آید که این  ترس و بیم به صورت وحشت از مرگ و ترس از مخلوقات دیگر ظاهر می شود.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید