دين وفطرت

مصرف “متانفتامین” (شیشه) حرام است؟

در دوران کنونی در ایران و کشورهای دیگر میان جوانان استعمال مواد روانگران بنام متانفتامین گسترش یافته است.  همانطور که از نامش پیداست ، متانفتامین ماده روانگردان است.  می خواهم بدانم مواد روانگردان نیز مانند مخدرات حرام است، و قران کریم در این باره چه می فرماید؟

پاسخ:

هر چند که در کتاب خدا در باره حرمت مواد مخدر و مواد روانگردان و مشتقات آن وجود ندارد ولی در قران کریم قواعدی عام در باره ممنوعیت ضرر رساندن به بدن بیان شده است. بی شک مواد رواندگردان نیز مانند مواد مخدر انسان را به هلاکت می اندازد.

خدای متعال در آیات خود می فرماید:

“لا تُلْقُوا بِأَیْدیکُمْ إِلَى التَّهْلُکَةِ وَ أَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنینَ (بقره 195)

“خود را به دست خود به هلاکت نیفکنید، و نیکی کنید که بی تردید خداوند نیکوکاران را دوست دارد.

در آیه دیگر می فرماید:

لا تَقْتُلُوا أَنْفُسَکُمْ إنَّ اللَّهَ کانَ بِکُمْ رَحیماً (نساء 29)

” خودکشی نکنید و همدیگر را نکشید، و خود را به هلاکت گناه نیفکنید که همانا خداوند همواره به شما مهربان است”

بدون ترديد می توان گفت که مخدرات و مواد روانگردان اعتیاد آور هستند و تأثیر منفی بر سلامتی انسان دارد، جسم و جان را تخدير مى‏ نماید  و باعث خماری و زایل شدن عقل و هوش انسان می گردد. بنابر این استعمال این چنین مواد چه حشیش باشد یا تریاک یا هروئین یا سایر انواع مخدرات از جمله متانفتامین که با نام “شیشه” معروف است حرام می باشد و استعمال از آنها جایز نیست.

همانطور که در سوالتان اشاره کردید ، متأسفانه  برخی از جوانان امروز از مواد مخدر مصرف می کنند و توصیه ما به آنها این است که از این گناه  دور شوند و جان خود را به هلاکت نیندازند.

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید