دين وفطرت
انسانهای دو جنسی (خنثی)

انسانهای دو جنسی (خنثی)

انسانهای دو جنسی (خنثی)
سوال: با انسانهای دو جنسیتی چگونه باید برخورد کنیم؟ کسانی که به این شکل متولد می شوند باید چه کنند؟
جواب: در علم فقه به انسانهای دو جنسیتی خنثی، و در علم پزشکی به آن هرمافرودیت و یا اینتر سکس گفته می شود. این نوع ناهنجاری ژنتیکی است که ناشی از ناهنجاری کروموزومهای جنسی می باشد.
در این انسانها ارگانهای جنسی داخلی و یا خارجی یا کامل شکل نگرفته و یا در جهات مختلف شکل می گیرند. در نتیجه می توان گفت این یک ناهنجاری مادر زادی است.
اگر بچه ای در هنگام تولد ناهنجاری و یا معلولیتی در اعضای دیگر بدن مانند چشم، گوش، دست و پا داشته باشد، با دیدن آلت تناسلی او می توان جنسیت او را تشخیص داد که پسر یا دختر است. اما با دیدن آلت تناسلی نمی توان ناهنجاری جنسی را تشخیص داد و باید این را با آنالیزها و آزمایشات تخصصی فهمید.
همانطور که می دانیم در هنگام بارور شدن تخمک (زیگوت) جنسیت هم شکل می گیرد. اگر کرومزومهاXY46 باشد پسر، و اگرXX46 باشد دختر می شود. همچنین این آیه هم تشکیل جنسیت در مرحلۀ باروری تخمک را تایید می کند:
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَى مِن نُّطْفَةٍ إِذَا تُمْنَى
و او است كه دو زوج مذكر و مؤ نث را مي‏آفريند، از نطفه‏اي كه خارج مي‏شود (و در رحم ميريزد).(سوره نجم، 53/45-46)
شکل گیری آلت تناسلی نسبت به نوع جنسیت
در صورتی که جنسیت در هنگام باروری تخمک مشخص می شود. اما تا هفتۀ 7 بارداری در امبیریو رشدی نشان نمی دهد. از هفته 8 ارگان تناسلی شروع به رشد می کند. اگر جنسیت ژنتیکی پسر بوده یعنی کروموزمها XY46 باشد از تخمها(بیضه) هورمون مردانگی یعنی تستوسترون ترشح می شود و این سبب شکل گیری ارگانهای داخلی و خارجی تناسلی به شکل مردانه می شود.
اگر جنسیت زن بوده یعنی کروموزمها XX46 باشد، تستسترون ترشح نشده و هورمون استروژن از تخمدانها ترشح می کند و به این طریق ارگانهای داخلی و خارجی تناسلی شکل زنانه می گیرد.
اگر در مراحل شکل گیری ارگانهای جنسی ناهنجاری بوجود آید یعنی ارگان خارجی شکل گرفته ولی از ارگانهای داخلی جنسی هورمون مخالف ترشح شود و یا به عکس در این صورت نوزاد متولد شده دو جنسه (خنثی) می شود.
در این مورد چه باید کرد:
کسانی که اینگونه (خنثی) متولد می شوند به یک سمت جنسی گرایش بیشتری دارند. اما با دیدن آلت تناسلی خارجی آنها نمی توان گرایش جنسی آنها را تشخیص داد. برای تشخیص این مسئله باید آنالیزها و تستهای تخصصی کروموزومی انجام داد.
اگر نتیجه این تستها XX46 بود زن و اگر XY46 بود مرد می باشد.
بعد از تشخیص نوع کروموزومی باید درمان دارویی و یا جراحی را تعیین کرد. اما برای این کار حتما باید تیمی از پزشکان متخصص (اورولوژی، متخصص غدد، زنان، روان پزشک و…) تصمیم نحوه درمان بیمار را بگیرند.
در بسیاری از افراد خنثی درمانهای پزشکی امکان پذیر است. اما هرچند که موارد نادری باشد اختلالات کروموزومی هم در برخی از این بیماران مشاهده می شود.
به طور کلی می توان گفت که هر چند در مواردی اختلالات جنسی وجود داشت باشد، ولی خدا انسان را از دو جنس مونث و مذکر آفریده است. خداوند در این باره چنین می فرماید:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ
هان اى مردم همانا ما شما را از يك مرد و يك زن آفريده‏ايم و شما را به هيئت اقوام و قبايلى در آورده‏ايم تا با يكديگر انس و آشنايى يابيد، بى‏گمان گرامى‏ترين شما در نزد خداوند پرهيزگارترين شماست، كه خداوند داناى آگاه است‏.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید