دين وفطرت

اولین کسی که کعبه را ساخت کی بود؟

آنچه می دانیم این است که حضرت ابراهیم (ع) بنیانگذار کعبه بود. اما من در وب سایت شما خواندم که حضرت آدم (ع) اولین کسی بود که آن را ساخته است . آیا می توانید در این مورد دلایلی ارائه نمایید؟

پاسخ:

آنکه وفق آیات قرآن کریم در زمانهای پیش از حضرت ابراهیم نیز کعبه برپا بوده است. کعبه توسط حضرت آدم (ع) و در موضعی از پیش تعیین شده ساخته شد. این واقعیت از طریق کتب تاریخی نیز قابل اثبات است. ولی ما در این باره مراجعه کردن به قران کریم را کافی می دانیم. قرآن کریم در چهار آیه، از کعبه و تاریخ آن سخن به میان آورده است.  کتاب خدا  در این باره می فرماید:

إِنَّ أَوَّلَ بَيْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِي بِبَكَّةَ مُبَارَكًا وَهُدًى لِلْعَالَمِينَ (آل عمران 3/96)

“نخستين خانه‏ اي كه براي مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است”

توصیف کعبه به عنوان اولین خانه ای که برای مردم تأسیس شده ، مستلزم آن است که اولین انسان آن را بسازد نه اینکه بعد از گذشت عصرها ساخته شود. این آیه اولین دلیل است که کعبه توسط حضرت آدم (ع) تاسییس شده است. سپس ، خداوند متعال می فرماید:

وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ.. (البقرة 127)

“و هنگامى كه ابراهيم و اسماعيل پايه ‏هاى خانه را بالا مى ‏بردند [مى گفتند] اى پروردگار ما از ما بپذير كه در حقيقت تو شنواى دانايى”

این آیه نشان دهنده بازسازی کعبه است و نه تأسیس آن برای اولین بار ،زیرا پایه های کعبه از قبل موجود بوده است ولی در اثر طوفان نوح از بين رفت و آن را  زیر خاک پنهان کرده بود. حتی در اثر طوفان تمام جاهایی که در آنجا  مناسک حج را انجام کرده بودند ناپدید شد، تا اینکه خداوند متعال حضرت  ابراهیم را فرستاد، و وی آن را تجديد بنا كرده و قوانین خود را دوباره مطرح کرد.پس از بازسازی کعبه حضرت ابراهیم به خدا این چنین دعا می کند “رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِنَا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَأَرِنَا مَنَاسِكَنَا وَتُبْ عَلَيْنَا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ” (البقرة 128) “پروردگارا، دل ما را تسلیم فرمان خود گردان و فرزندان ما را نیز امتی تسلیم و رضای خود بدار، و راه پرستش و طاعت را به ما بنما و بر ما (وظیفه بندگی را) سهل و آسان‌گیر، که تویی توبه‌پذیر و مهربان”

وَإِذْ بَوَّأْنَا لِإِبْرَاهِیمَ مَکَانَ الْبَیْتِ أَن لَّا تُشْرِکْ بِی شَیْئاً وَ طَهِّرْ بَیْتِیَ لِلطَّائِفِینَ وَالْقَائِمِینَ وَالرُّکَّعِ السُّجُودِ (حج: 26)

“و چنين بود كه براى ابراهيم جايگاه خانه كعبه را نشان دادیم [و گفتيم‏] كه براى من هيچ‏گونه شريك مياور و خانه‏ام را براى غريبان و مقيمان و نمازگزاران پاكيزه بدار”

از آیات قرآن کریم به دست میآید که پس از تعمیر خانه کعبه، خدای متعال به حضرت ابراهیم  (ع) فرمان داد که مناسک حج را به جا آورند و مناسک حج از طواف و سعی و وقوف در عرفان و مشعر و آداب منی را به آن حضرت یادآوری کرد .

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید