دين وفطرت

حکم به مجازات زندان كسی را كه نماز نمی خواند

آیا صحیح است که کسی که نماز نمی خواند زندانی کرد؟ و وظیفه ما نسبت به کسانی که نماز نمی خوانند بخصوص نزدیکانمان چیست؟

پاسخ:

در این جهان حق هیچ کس نیست که کسی را بسبب نماز نخواندش تحت تاثیرقرار دهد. یا اینکه کسی را که نماز نمی خواند زندانی نماید یا اعدام کند. ما بارها در این مورد سخنرانیها کردیم مقاله ها نوشتیم و از کتاب خدا دلایلی ارائه کردیم.

مجبور کردن کسی به نماز خواندن و ترساندن او با مجازات اعدام درست نیست و حتی بی ادبی است. در آیه 132 سوره طه می فرماید: وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا یعنی “و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش” در این آیه نمی گوید کسی را به نماز خواندن مجبور کن. ما نباید از کسی را مجبور به خوان نماز نماییم بلکه خودمان نمونه باشیم تا آنان از ما عبرت بگیرند. اگر این گونه باشد او نیز علاقه مند خواهند شد. منطق نماز، منطق ادب است هر كس از اين ادب لذت ببرد عالی است و هر کس بطور اجباری و از ترس اعدام و مجازات دیگر نماز بخواند هیچ ارزشی نزد خداوند بدست نمی آورد.

البته مسلمان باید نماز بخواند، روزه بگیرد و باید دستورات خدای متعال را انجام دهد. ولی این جا یک نکته را مذاهب اشتباه فهمیدند  که معنی “باید” به معنی جبر و عدم اراده نیست. بقول معروف اگر انسان سعادت دنیا و آخرت می خواهد “باید” عبادت بکند و روشن است که این سخن، اختیار را از هیچ انسانی سلب نمی کند. یعنی اگر کسی نماز نمی خواند حق کسی نیست که او را مجازات کند. فقط وظیفه ما این است که در باره احکام خدای متعال به او اطلاع دهیم، دین مبین اسلام را به طور زیبا تبلیغ نماییم. مثلا می توان به نزدیکان ما که نماز نمی خوانند بگوییم که هدف آفرینش هستی برای عبادت است که در کتاب خدا از عبادت بعنوان هدف خلقت جن و انس یاد شده است. خدای ما می فرماید: ” وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ” ” و من جن و انس را نیافریدم، مگر برای اینکه مرا بندگی کنند”

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید