دين وفطرت

تمام پیامبران دارای کتاب بودند

سلام علیکم

آیا در قران کریم آیه ای هست که دارای کتاب بودن تمام پیامبران را تایید کرده باشد؟

پاسخ:

پیامبر انسانی‌ است‌ که‌ به‌ او از طرف خدای متعال وحی ‌می‌شود.  یعنی‌ از یک‌ سو انسان‌ است  و همچنین پروردگار عالم به او  تعالیمی‌ نازل‌ می نماید که به مردم برساند. بنابر این  انبیای الاهی  برای‌ هدایت و راهنمای‌ آمده‌اند و مأمور ابلاغ‌ تعالیم‌ خدا به‌ انسانها هستند. در قران کریم چند تا آیه وجود دارد که خدای متعال در آنجا بیان می نماید که بر همه انبیاء کتاب فرستاده است. یکی از آن آیات در آیه 83 سوره آل عمران است که خدای متعال در آنجا  می فرماید:

وَإ ذْ أ خَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ النَّبیینَ لَمَا آتَیتُکُمْ مِنْ کِتَاب  وَحِکْمَه ثُمَّ جَاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِمَا مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بهِ وَلَتَنْصُرُنَّهُ قَالَ أ أ قْرَرْتُمْ وَأ خَذْتُمْ عَلَى ذَلِکُمْ إ صْر ی قَالُوا أ قْرَرْنَا قَالَ فَاشْهَدُوا وَأ نَا مَعَکُمْ مِنَ الشَّاهِدِینَ.

و یاد کن زمانی را که خداوند از پیامبران پیمان گرفت: که آنچه برای شما از کتاب و حکمت آوردم، پس آنگاه پیامبری برایتان آمد که آنچه را با شما است تصدیق کند. البته بدو ایمان آورید و حتماً وی را یاری کنید؛ سپس خداوند فرمود: آیا بر این حقیقت اقرار کردید؟ و عهد مرا پذیرفتید؟ گفتند: [آری] گفت: پس بر این پیمان و پذیرش گواه باشید و من در کنار شما از گواهانم.

به عبارت دیگر از این آیه مشخص می شود كه خداوند از حضرت آدم (ع) تا حضرت محمد (ع) تمام پیامبران را برای راهنمائیی انسانها بدون کتاب نفرستاده است.  علاوه بر این ، آیات دیگر قرآن نیز ثابت می کند هیچ پیامبری بدون کتاب نبوده است. آیه دیگری را مورد توجه شما قرار می دهیم که در اینجا نیز همان موضوع تأیید می شود. خدای متعال می فرماید:

“لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزان …” ما پیامبرانمان را با دلیل هاى روشن فرستادیم و با آنها کتاب و ترازو را نیز نازل کردیم‏ … .

از این آیه نیزبر می آید که تمام پیامبران الاهی صاحب کتاب بودند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید