دين وفطرت

جشن گرفتن غیر از عید قربان و فطر از نطر اسلام اشکالی دارد؟

جشن گرفتن غیر از عید قربان و فطر از نطر اسلام اشکالی دارد؟

سوال:

آیا اسلام خلاف عرف است؟ یعنی اگر جامعه ای قبل از قبول دین اسلام مراسمی را جشن بگیرد آیا با مسلمان شدن آن جامعه  آن مراسم حرام می شود؟چون حدیثی داریم که  در اسلام فقط دو عید دارد. مگر این چنین رفتار سرکوب آداب و رسوم آن جوامع نمی باشد؟   نظر شما درباره جشن‌های سالانه چیست، مثلا درباره روز مادر، روز زن، روز معلم و همچنین روز جهانی سرطان و الخ.

حتی در مورد کریسمس به شما نامه ایی نوشته بودم ، ولی پاسخ شما برای ممنوع کردن آن کافی نبود و فرمودید که کریسمس برای جامعه ای مسلمان چه فایده ای دارد؟

جشن کریسمس  چون از کشورهای غربی آمده است، و به این سبب حرام شمرده می شود پس چرا لباس های آنها  که از غرب می آید و مسلمانان استفاده می کنند حرام نیست؟

پاسخ:

مسلمان بودن مستلزم تسلیم شدن در برابر فرمان و دستورات خداوند متعال است. مسلمان  دستورات خدای متعال را اجرا می کند و از آنچه نهی کرده دوری می کند. چنانچه خدای متعال می فرماید:

﴿إِنَّمَا كَانَ قَوْلَ الْمُؤْمِنِينَ إِذَا دُعُوا إِلَى اللَّهِ وَرَسُولِهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ أَنْ يَقُولُوا ‌سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ﴾ [النور: 51]

“سخن مؤمنان، هنگامى که به سوى خدا و پیامبرش دعوت شوند تا میان آنان داورى کند، تنها (و در هر حال) این است که مى گویند شنیدیم و اطاعت کردیم. و اینها همان رستگاران (واقعى) هستند”

اسلام دین خداوند متعال است و از حضرت آدم علیه السلام آغاز می شود. همچنین  اسلام دین فطرت است و اسلام این نیست که از همه چیز برداشت جدیدی ایجاد کند، یا هر عادت یا رفتاری را که در جامعه وجود دارد از بین ببرد، بلکه صحت را تأیید می کند و باطل و رفتارها و عادات صحیح و مؤدبانه ای که به برخی از حرام ها آلوده است از بین می برد.

باید به این نکته توجه کرد که اعیاد به دو بخش تقسیم می شوند:

اول: اعیاد و مناسبت‌های سالانه که منشأ بت پرستی دارند یا با آیین‌های کفر مرتبط هستند که جشن گرفتن آن حرام است، زیرا احیای عقاید باطل و عادات حرام و یادآور شعائر کافران محسوب می شود. چنانچه در بالا ذکر کردیم هر عیدی که بر اوصول دینی ضدیت دارد جشن گرفتن آن حرام است،

دوم: تعطیلات و مناسبت های سالانه با ماهیت اجتماعی، سیاسی، ملی یا بشری ، مانند جشن روز پیروزی، یا وطن پرستانه، مانند جشن گرفتن روز استقلال، یا روزهای اجتماعی، مانند جشن گرفتن روز مادر، روز معلم و روز درخت، ویا  جشنهای بشری ، مانند جشن گرفتن روز جهانی سرطان و دیگر که مشارکت در احتفال  آنها اشکالی ندارد. زیرا این مناسبت ها مبتنی بر باورهای باطل نیست بلکه برای جلب توجه به موضوعی خاص است  نه چیز دیگر.

ملاک حرمت چیزی مربوط به غربی یا شرقی بودن آن نیست، بلکه مربوط به نقض دین و اهداف آن است. مناسبت های حرام، آنهایی هستند که صرف نظر از منشأ این عقاید، مبتنی بر عقاید باطل هستند.

بله این حدیث وجود دارد که پيامبر اكرم مردم شهر مدينه را از جشن گرفتن يكي از اعياد جاهلیت، نهي كرد چون آن عید با اصول دین اسلام ضدیت داشت.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید