دين وفطرت

حکم پیوند قلب خوک به انسان

 

اخیرا چنین خبری در رسانه ها منتشر شده است که نخستین پیوند قلب خوک به انسان در ایالات متحده آمریکا صورت گرفت. و برای نخستین بار در دنیای پزشکی انجام شده است. البته پیوند دریچه قلب خوک به بیماران پدیده جدیدی نیست. اما این نخستین باری است که قلب خوکی که از منظر ژنتیکی اصلاح شده است، به انسانی پیوند زده می‌شود. آیا از نظر اسلام این کار اشکالی دارد؟ حکم پیوند قلب خوک به انسان چیست؟

پاسخ:

مساله خوکی که از منظر ژنتیکی اصلاح شده موضوع ما نیست  و فکر میکنیم کارشناسان در این زمینه می توانند آن را دقیق تر توضیح دهند.  اما در بعد دینی موضوع باید از منظر قرآن نگریست. خدای متعال درآیه 145 سوره انعام در این مورد می فرماید:

قُلْ لَا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَى طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنْزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

“بگو در آنچه بر من وحي شده، هيچ حرامي بر كسي كه غذائي مي‏خورد نمي‏يابم بجز اينكه مردار باشد يا خوني كه (از بدن حيوان) بيرون ريخته يا گوشت خوك كه اينها همه پليدند، يا حيواني كه در طريق گناه به هنگام سر بريدن، نام غير خدا (نام بتها) بر آنها برده شده است، اما كساني كه ناچار شوند بدون اينكه بخاطر لذت باشد و يا زياده از حد بخورند (گناهي بر آنها نيست) پروردگار تو آمرزنده مهربان است.”

همانطور که آیه مذکور نشان می دهد، خوردن اینها حرام است،  اما اگر این حرام ها خورده نشود، استفاده از آنها منعی ندارد. بنابر این پیوند قلب خوک به انسان از نظر دینی مجاز هست و اشکالی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید