دين وفطرت
حکم کشتن دشمن اسلام

حکم کشتن دشمن اسلام

حکم کشتن دشمن اسلام

سوال: آیا کشتن دشمنان اسلام که با نوشتها و یا سخنان خود به اسلام لکه وارد می کنند و یا مانع حجاب زنان می شوند جایز است؟

جواب: خداوند در قرآن چنین می فرمایند:

لَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ لَمْ يُقَاتِلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَلَمْ يُخْرِجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ أَن تَبَرُّوهُمْ وَتُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ*إِنَّمَا يَنْهَاكُمُ اللَّهُ عَنِ الَّذِينَ قَاتَلُوكُمْ فِي الدِّينِ وَأَخْرَجُوكُم مِّن دِيَارِكُمْ وَظَاهَرُوا عَلَى إِخْرَاجِكُمْ أَن تَوَلَّوْهُمْ وَمَن يَتَوَلَّهُمْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ [1]

خدا شما را از نيكي كردن و رعايت عدالت نسبت به كساني كه در امر دين با شما پيكار نكردند و از خانه و ديارتان بيرون نراندند نهي نمي‏كند، چرا كه خداوند عدالت پيشگان را دوست دارد.* تنها شما را از دوستي كساني نهي مي‏كند كه در امر دين با شما پيكار كردند، و شما را از خانه‏هايتان بيرون راندند، يا به بيرون راندن شما كمك كردند از اينكه با آنها دوستي كنيد، و هر كس آنها را دوست دارد ظالم و ستمگر است.

همان طور که در آیه قید شده فقط با سه مورد که خط قرمز را رد کرده باشند می توان جنگید. یعنی با کسانی که به ما مستقیما اعلام جنگ کرده باشند، یا بخواهند ما را از سرزمینمان برانند و یا با آنهایی که می خواهند این کار را بکنند، همکاری کنند. به جز این هیچ کافری کشته نمی شود.

جواب سوالی که شما پرسیدید در این آیه است.

لَتُبْلَوُنَّ فِي أَمْوَالِكُمْ وَأَنفُسِكُمْ وَلَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ مِن قَبْلِكُمْ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُواْ أَذًى كَثِيرًا وَإِن تَصْبِرُواْ وَتَتَّقُواْ فَإِنَّ ذَلِكَ مِنْ عَزْمِ الأُمُورِ[2]

بطور مسلم در اموال و نفوس خود آزمايش مي‏شويد و از آنها كه پيش از شما كتاب (آسماني) داده شدند (يعني يهود و همچنين) از آنها كه راه شرك پيش گرفتند سخنان آزار دهنده فراوان خواهيد شنيد، و اگر استقامت كنيد و تقوي پيشه سازيد (شايسته تر است) زيرا اينها از كارهاي محكم و قابل اطمينان است.

با کسی که حرف نادرست می زند و یا می نویسد باید صبور، بردبار، با تدبیر و مصمم بود.



[1]  سوره ممتحنه 8-9؛

[2]  ال عمران 186؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید