دين وفطرت

داخل شدن جن و شیطان به بدن انسان از ديدگاه قرآن

چنانچه  از اسم جن روشن است، آنها وجودی پوشیده است که ماهیت آنها برای ما کاملا روشن نیست. و این  پوشیدگی باعث شده است که میان مردم در باره جن مطالب دروغ  وجود آمد. نفوذ جن بر بدن انسان نیز از همان خرافاتها است. نفوذ شيطان و جن در كالبد انساني از نظر قران کریم قابل قبول نیست و  و عقلا هم بعيد به نظر مي رسد كه جن وارد بدن انسان گردد. خدای متعال  در باره شیاطین و ماهیت آن در کتاب خود  آشکارا بیان می کند و می فرماید که شیطان از جنیان می باشد.

وَ إِذْ قُلْنا لِلْمَلائِکَةِ اسْجُدُوا لِآدَمَ فَسَجَدُوا إِلاَّ إِبْلیسَ کانَ مِنَ الْجِن… (کهف، 50)

“هنگامى را كه به فرشتگان گفتيم آدم را سجده كنيد پس [همه] جز ابليس سجده كردند كه از [گروه] جن بود…”

شیاطین می توانند انسان را وسوسه کند و او را از راه راست فریب دهند.

همچنین خدای متعال  اين مورد را در كتابش بيان كرده است:

“وَاسْتَفْزِزْ مَنِ اسْتَطَعْتَ مِنْهُمْ بِصَوْتِکَ وَأَجْلِبْ عَلَیْهِمْ بِخَیْلِکَ وَرَجِلِکَ وَشَارِکْهُمْ فِی الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ وَعِدْهُمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیْطَانُ إِلَّا غُرُورًا . إِنَّ عِبَادِی لَیْسَ لَکَ عَلَیْهِمْ سُلْطَانٌ وَکَفَى بِرَبِّکَ وَکِیلًا”

“و از ايشان هر كه را توانستى با آواى خود تحريك كن و با سواران و پيادگانت بر آنها بتاز و با آنان در اموال و اولاد شركت كن و به ايشان وعده بده و شيطان جز فريب به آنها وعده نمى‏ دهد. در حقيقت تو را بر بندگان من تسلطى نيست و حمايتگرى [چون] پروردگارت بس است” (الاسراء 64-65)

منظور خداوند متعال این هست که جن و شیاطین حق حکمرانی ندارند  و وی تنها با راه وسوسه انسان را به گناه تشویق می نمایند. خداوند متعال بر عدم تسلط ظاهری شیطان مگر با وسوسه در سوره سبا آیه21  اشاره می‌کند:

وَ ما کانَ لَهُ عَلَیْهِمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ لِنَعْلَمَ مَنْ یُؤْمِنُ بِالْآخِرَةِ مِمَّنْ هُوَ مِنْها فی‏ شَکٍّ وَ رَبُّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ حَفیظ

هر چند که ابلیس در کار خود بسیار پرقدرت است. اما نباید فراموش کرد که او هم مخلوق ناچیز خداوند است و همه چیز تحت اراده و مشیت حکیمانه او قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید