دين وفطرت
درسی از قرآن کریم

درسی از قرآن کریم

درسی از قرآن کریم

نباید از یادمان برود که در قرآن کریم گفتگوی بین بهشتیان و جهنمیان ترسیم شده است که بسیار آموزنده برای هر کدام ماست:

–        مَا سَلَكَكُمْ فِی سَقَرَ

–        چه چیز شما را به دوزخ درآورد؟

–        قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ* وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ * وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِینَ* وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ

–        گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم. و پيوسته با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم. و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم [1]

پس یادمان باشد که آن اشتباهات اهل جهنم به آن مرتکب شدن را تکرار نکنیم:

ü   بی توجهی به نماز

ترک نماز در سوره به عنوان اولین عامل افتتادن به جهنم معرفی شده است:

قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ : گویند: ما از نمازگزاران نبودیم. در این جا از این تقدم می توان به نقش مۆثر نماز در جلوگیری از هلاکت اشاره کرد که چون اگر نماز می خواندند و به خداوند را ذکر می کردند عاقبتشان این طور نمی شد.

قال رسول الله (ص): خَمْسُ صَلَوَاتٍ كَتَبَهُنَّ اللَّهُ عَلَى الْعِبَادِ فَمَنْ جَاءَ بِهِنَّ لَمْ يُضَيِّعْ مِنْهُنَّ شَيْئًا اسْتِخْفَافًا بِحَقِّهِنَّ كَانَ لَهُ عِنْدَ اللَّهِ عَهْدٌ أَنْ يُدْخِلَهُ الْجَنَّةَ [2]

خداوند، پنج نماز بر بندگانش، فرض نموده است. هر كس، آنها را بدون استخفاف، ادا نمايد و ضايع نگرداند، خداوند، عهد نموده است كه او را وارد بهشت نمايد

قالَ الصّادِقُ(رض): اِنَّ الْعَبْدَ اِذا صَلَّى الصَّلاةَ لِوَقْتِها، وَحافَظَ عَلَیْها اِرْتَفَعَتْ بَیْضاءَ نَقِیَّةً، تَقُولُ: حَفَظْتَنى حَفَظَكَ اللّهُ، وَاِذا لَمْ یُصَلِّها لِوَقْتِها، وَ لَمْ یُحافِظْ عَلَیْها رَجَعَتْ عَلَیْهِ سَوْداءَ مُظْلِمَةً، تَقُولُ: ضَیَّعْتَنى ضَیَّعَكَ اللّهُ.(محجّة البیضاء، ج 1، ص 350)

امام صادق (رض) فرمود: هنـگامى كه بنده اى سر وقت به نماز بایستد و مراقب آن باشد ،به صـورت پـاره اى نـور سفید بـالا مى رود و مى گـوید: تو مرا حفظ كردى خدا تو را حفظ كند، ولى وقتى نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد، آن نماز بصورت لكه سیاه و تاریكى بر مى گردد و مى گوید: مرا ضایع كردى خدا تو را ضایع نماید.

ü   عدم کمک به  مستمندان

در ادامه سوره مدثر می خوانیم:

وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِینَ [3]

و به فقیر و تهیدست طعام نمى‏دادیم.

در این جا منظور از اطعام زکات واجب است، نه احسانات مستحب، و الا عذاب بر ترک مستحبات محقق می شد،  که این طور نیست.

معلوم است که بنده که به یاد خدا نمی افتد ، به یاد بندگان او هم نخواهد بود .

رسولُ اللّه ِ صلى الله علیه و آله : أرضُ القِیامَةِ نارٌ ما خَلا ظِلَّ المُۆمِنِ ؛ فإنَّ صَدَقَتَهُ تُظِلُّهُ .( الكافی : 4 / 3 / 6 ، ثواب الأعمال : 169 / 9.)

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله فرمود: سرزمین قیامت سراسر (گرما) آتش است، مگر سایه مۆمن؛ زیرا كه صدقه اش بر او سایه مى افكند.

ü   مجاورت و همبستگی با اهل باطل

عامل سوم همنشینی با اهل باطل است از مصادیق همنشینی با اهل باطل: مهمانی های شبانه با شراب خواری، چت های خلاف شرع با افراد نامحرم و دیگر مصادیق که موجب انحراف فرد می شود.

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: آن كه به خداوند و روز قیامتْ ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید . هركس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود

در جایی داریم که حضرت رسول اللّه صلی الله علیه و آله می فرمایند : مَن كانَ یُۆمِنُ بِاللّه ِ وَ الیَومِ الآخِرِ فَلا یُۆاخِیَنَّ كافِرا ، و لایُخالِطَنَّ فاجِرا، و مَن آخى كافِرا أو خالَطَ فاجِرا كانَ كافِرا فاجِرا [4]

آن كه به خداوند و روز قیامت ایمان دارد ، نباید با كافرى برادرى كند و با فاجرى آمد و شد نماید. هر كس با كافرى برادرى كند یا با فاجرى همنشینى نماید ، كافر و فاجر خواهد بود . 

ü   انکارمعاد و فراموش کردن مرگ

وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِیَوْمِ الدِّینِ [5]

 و روز جزا را تكذیب و انكار مى‏كردیم

ایمان به روز قیامت از اصول دین همه ادیان سماویست، و انکار آن موجب عذاب اخروی خواهد بود. البته اگر این انکار بعد از اتمام حجت شده باشد.

این چهار عامل که بالا ذکر کرده ایم و در سوره مدثر حین گفت گو اهل بهشت و اهل جهنم در آخرت رخ می افتد، باید همیشه در یادمان باشد، تا از نادمین روز رستاخیز نباشیم.


[1] مدثر 42-46؛

[2]  المغني ابن قدامه (3/6) . (4) بخاري (1/114) و مسلم.

[3]  44،مدّثر؛

[4]  بحارالأنوار : ج 74 ص 197 ح 31

[5]  مدثر 45؛

نظریه ها

  • سلام علیکم
    آیا هر چه در این دنا هست امتحان است؟ یعنی ما همواره در امتحان به سر می بریم ؟ یا نه زمان هایی هست که ما در امتحان نیستیم ؟آیا امتحان دو نوع است یکی امتحانی که به سبب گناه است . یکی امتحانی که به سبب ارتقا درجه است؟

    • و علیکم السلام
      در باره امتحان بودن این دنیا در مقاله امتحان الهی خواهیم نوشت انشا الله

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید