دين وفطرت
در باره ایمان اهل کتاب

در باره ایمان اهل کتاب

در باره ایمان اهل کتاب

سؤال: امروزه بین علما ادیان سماوی مباحث علمی انجام می شود که دید شما در باره این چیست؟ آیا اهل کتاب باید به پیامبر اسلام (ص) ایمان بیاورند؟

جواب: در وتیکان یک نفر که مسؤل دیالوگ بین ادیان بوده گقت: “تا شما قرآن را کنار نگذارید و با دید باز به سمت ما نیایید، دیالوگ ما با شما امکان پذیر نمی باشد”. اگر دید مسؤل گفتگو این باشد،چه طور می شود با این ها گفتگو کنیم؟! اما فی نفس ذاته، دیالوگ بین علما ادیان چیز خوبی است، و باید برگذار شود. اما اگر شرطشان این باشد که قرآن را کنار بگذاریم و فقط مطابق “أمنت بالله ” دور هم جمع شویم – این کار اشتباه است. مگر مشرکان مکه به خدا ایمان نداشنتد؟ به کسی که به خدا ایمان ندارد مشرک نمی گویند که. مشرک – کسی است که به خداوند شرک می ورزد. در قرآن کریم چنین آمده است:

الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ فَالَّذِينَ آمَنُواْ بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُواْ النُّورَ الَّذِيَ أُنزِلَ مَعَهُ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ [1]

آنها كه از فرستاده (خدا) پيامبر «امي» پيروي مي‏كنند كسي كه صفاتش را در تورات و انجيلي كه نزدشان است مي‏يابند و آنها را به معروف دستور مي‏دهد و از منكر باز مي‏دارد، پاكيزه‏ها را براي آنها حلال مي‏شمرد، ناپاكها را تحريم مي‏كند، و بارهاي سنگين و زنجيرهائي را كه بر آنها بود (از دوش و گردنشان بر مي‏دارد آنها كه به او ايمان آوردند و حمايتش كردند و ياريش نمودند و از نوري كه با او نازل شده پيروي كردند آنان رستگارانند.

طبق آیه بالا اهل کتاب باید به رسول الله اسلام  ایمان بیاورند. اما وظیفه ما این است که به آنها ایشان را خوب معرفی کنیم.

 



[1]  اعراف 157؛

نظریه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید