دين وفطرت

در باره عاق والدین در اسلام

4به پدر و مادرم بی احترامی کرده بودم و بعد از پشیمانی از آنها معذرت خواستم و آنها مرا پخشیدند و حقشان را حلال کردن. آیا نسبت به آنها از خدا مغفرت خواستن نیز لازم هست؟ چه باید بکنیم تا کاملا جبران شود؟

پاسخ:

برای جبران عاق والدین در زمان حیاتشان نشان دهید که قصد تکرار چنین عملی را ندارید و از ایشان حلالیت بطلبید. اگر شما از آنها حلالیت خوایستید و آنها حقشان را حلال کردند این خیلی خوب است. ولی بهتر است از خدا نیز مغفرت طلب نمایید.

در اینجا بهتر است دستورات قران کریم را نسبت به ابوین را نیز به خاطر بیاوریم. چنانچه خدای متعال در کتاب خود تأکید کرده است که فرزند باید نسبت به پدر و مادر خود مهربان، خاشع و فروتن باشد. به قدری که چند بار می‌فرماید: “وَ بِالْوَالِدَینِ إِحْسَانًا؛ به پدر و مادر نیکی کنید.”

این در حالی است که در سوره مبارکه احقاف یکی از ویژگی‌های افراد گناهکار این است که در برابر والدین مؤمن خود، ناخلف هستند و مورد عاق و نفرین آن‌ها قرار می‌گیرند. حتی سخن این گروه از فرزندان این طور نقل شده که: “وَ الَّذِی قالَ لِوالِدَیْهِ أُفٍّ لَکُما أَتَعِدانِنِی أَنْ أُخْرَجَ؛ کسى که به پدر و مادرش می‌گوید: اف بر شما! آیا به من وعده می‌دهید که من روز قیامت مبعوث می‌شوم؟” (احقاف 17)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید