دين وفطرت

در باره کلمه رزق

کلمه رزق در قرآن کریم چند باز ذکر میگردد  چون من وقتی قرآن کریم را مطالعه میکنیم در باره کلمه رزق خیلی سرم گیچ میشود میشه در باره این کلمه کمی   تشریح بدهید ؟
کلمه رزق با مشتقاتش در قرآن 122 مورد به كار رفته است، در اغلب موارد، منظور همان معناي متعارف، يعني خوردني‌ها و رزق مادّي است. فقط همان گونه که میدانید
نياز مادّي انسان در خوردني‌ها خلاصه نمي‌شود،
 بلكه همانقدر به هوا و نور و نيرو و ساير انرژي‌ها نیز احتياج دارد، و نه نيازهاي اين موجودِ بي‌نهايت طلب محدود به تأمين نيازهاي مادّي اوست. به طور مثال در قرآن کریم از  نبوّت، آگاهي و ايمان هم  به صفت رزق نيكو یاد شده هست  [قَالَ يَا قَوْمِ أَرَأَيْتُمْ إِنْ كُنْتُ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّي وَرَزَقَنِي مِنْهُ رِزْقًا حَسَنًا وَمَا أُرِيدُ أَنْ أُخَالِفَكُمْ إِلَى مَا أَنْهَاكُمْ عَنْهُ إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ  گفت اى قوم من بينديشيد اگر از جانب پروردگارم دليل روشنى داشته باشم و او از سوى خود روزى نيكويى به من داده باشد [آيا باز هم از پرستش او دست بردارم] من نمى‏ خواهم در آنچه شما را از آن باز مى دارم با شما مخالفت كنم [و خود مرتكب آن شوم] من قصدى جز اصلاح [جامعه] تا آنجا كه بتوانم ندارم و توفيق من جز به [يارى] خدا نيست بر او توكل كرده‏ ام و به سوى او بازمى‏ گردم . هود 88 ) پس پروردگارش وى [=مريم] را با حسن قبول پذيرا شد و او را نيكو بار آورد و زكريا را سرپرست وى قرار داد زكريا هر بار كه در محراب بر او وارد مى ‏شد نزد او [نوعى] خوراكى مى‏ يافت [مى]گفت اى مريم اين از كجا براى تو [آمده است او در پاسخ مى]گفت اين از جانب خداست كه خدا به هر كس بخواهد بى شمار روزى مى‏ دهد. آل‌عمران 37  ]، آشتي همسران و اصلاح روابط فيمابين نيز رزقي غيرمنتظره به دنبال دارد [طلاق 3 (65:3) ] و از آن روشن‌تر، رزقي است كه با شهادت در راه حق، كه ديگر دهاني براي خوردن وجود ندارد، نصيب شهيدان مي‌گردد [حج 58 (22:58) ].
در دعاها آمده است: اللهم ارزقنا توفيق الطاعه و بُعدالمعصيه… اللهم ارزقنا حج بيتك الحرام… اللهم ارزقنا من خشيتك… اللهم ارزقنا الشهاده… اللهم ارزقنا خوف عقاب الوعيد و شوق ثواب الموعود. پس توفيق در طاعت و دوري از معصيت، حج خانة خدا، خوف و خشيّت از عقوبت و شوق بهشت و شهادت در راه خدا هم رزق است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید