دين وفطرت
روزه گرفتن در شغل خاص

روزه گرفتن در شغل خاص

روزه گرفتن در شغل خاص

سوال: کسی در کار سنگین مثلا، در معدن ویا ساختمان، کارگری می کند آیا می تواند در این روزهای بلند روزه نگرفته و بعد آن را قضا کند؟ و یا جراحانی که عمل جراحی مهم دارند که ضعف و عدم تمرکز پیامدهای جبران ناپذیر داشته باشد، فضانورد ها، خلبان ها … آیا باز هم حتما باید روزه بگیرند؟

جواب: در دین اسلام ظاهرا فقط به بیماران و مسافران مجوز روزه نگرفتن داده شده است. خداوند چنین می فرمایند:

أَيَّامًا مَّعْدُودَاتٍ فَمَن كَانَ مِنكُم مَّرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَن تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَّهُ وَأَن تَصُومُواْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ* شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِيَ أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِّنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَن شَهِدَ مِنكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَن كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِّنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلاَ يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ [1]

چند روز معدودي را (بايد روزه بداريد) و كساني كه از شما بيمار يا مسافر باشند می توانید روزهاي ديگري را (بجاي آن روزه بگيرند) و بر كساني كه قدرت انجام آن را ندارند (همچون بيماران مزمن و پيرمردان و پيره زنان) لازم است كفاره بدهند، مسكيني را اطعام كنند، و كسي كه كار خير را پذيرا شود براي او بهتر است، و روزه داشتن براي شما بهتر است اگر بدانيد.* (آن چند روز معدود) ماه رمضان است كه قرآن براي راهنمائي مردم و نشانه‏هاي هدايت و فرق ميان حق و باطل در آن نازل شده، پس آنكس كه در ماه رمضان در حضر باشد روزه بدارد، و آنكس كه بيمار يا در سفر باشد روزهاي ديگري را بجاي آن روزه بگيرد، خداوند راحتي شما را مي‏خواهد نه زحمت، هدف اين است كه اين روزها را تكميل كنيد، و خدا را بر اينكه شما را هدايت كرده بزرگ بشمريد و شايد شكرگذاري كنيد.

اما به نظر ما نباید رخصت ترک روزه را منحصر به مریض و مسافر بدانیم. و یا بهتر است بگوییم که صاحبان برخی شغل را می توان زیر مجموعه افراد مریض یا مسافر ببریم. مثلا وقتی بر اثر روزه گرفتن احتمال لرزیدن دست برای جراح پیش می آید، رخصت ترک روزه را کسب خواهد کرد. خلاصه کلام این است که صاحبان شغل های حساس باید خودشان تشخیص دهند، آیا روزه گرفتن آنها زندگی خود و یا کسی دیگر را به خطر می اندازد یا نه.



[1]  سوره بقره، 2/184-185؛

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید