دين وفطرت
سؤال راجع به آیه 45 آل عمران

سؤال راجع به آیه 45 آل عمران

سؤال راجع به آیه 45 آل عمران

آیه 45 سوره آل عمران را با دیدگاهتان در مورد قدر را چگونه توجیه می کنید؟

آیه 45 و46 سوره آل عمران چنین می گوید:

روزی فرشتگان به مریم (ع) گفتند: خداوند خودش به تو قول “عیسی” را مژده کرد. نامش مسیح است. عیسی پسر مریم. او در دنیا و آخرت فرد معتبر و با آبرو در نزد خدا خواهد بود. هم در گهواره و هم در زمان بالغ بودن انسانها را راهنمایی کرده و از نیکان خواهد بود.

خداوند هر انسانی را برای اینکه از خوبان باشد خلق کرده؛ ولی هرکه مرتکب خطا شود از ارزشش کاسته می شود. خداوند در سوره تین چنین می فرماید:

قسم به انجير و زيتون (يا قسم به سرزمين شام و بيت المقدس).* و سوگند به طور سينين* و قسم به اين شهر اءمن (مكه)* كه ما انسان را در بهترين صورت و نظام آفريده‏ ايم* سپس او را به پائين‏ترين مرحله باز گردانديم.* مگر كساني كه ايمان آورده‏ اند و اعمال صالح انجام داده ‏اند كه براي آنها پاداشي است قطع ناشدني! * پس چه چيز سبب مي‏شود كه تو بعد از اين همه، روز جزا را تكذيب كني؟!* آيا خداوند بهترين حكم كنندگان نيست ؟

هشداری که به هر بنده ای از جانب خدا داده شده، به حضرت عیسی علیه السلام و تمام انبیا داده شده:

آيا به من دستور مي‏ دهيد كه غير خدا را عبادت كنم اي جاهلان؟!* به تو و همه انبياي پيشين وحي شده كه اگر مشرك شوي تمام اعمالت نابود مي‏ شود، و از زيانكاران خواهي بود!* بلكه تنها خداوند را عبادت كن، و از شكرگزاران باش.* آنها خدا را آنگونه كه شايسته است نشناختند در حالي كه تمام زمين در روز قيامت در قبضه قدرت او است و آسمانها پيچيده در دست او، خداوند منزه و بلند مقام است از شريكهایي كه براي او درست مي‏ كنند.(سوره زمر39/64-67)؛

به خاطر بياور هنگامي را كه از پيامبران پيمان گرفتيم، و از تو و از نوح و ابراهيم و موسي و عيسي بن مريم، و از همه آنها پيمان محكمي گرفتيم (كه در اداي مسئوليت تبليغ و رسالت و رهبري كوتاهي نكنند).* تا خدا از صدق راستگويان سؤ ال كند و براي كافران عذاب دردناك آماده ساخته است. (سوره احزاب 33/7-8)؛

در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم ام العلی که از انصار است چنین نقل کرده است: وقتی با مهاجرین عقد مواخات(برادری) می بستیم به ما عثمان ابن مظعون افتاد. او را به خانه مان بردیم. بعد او به بیماری که سبب مرگش شد دچار گردید. پس از مرگش شسته شد و با لباسهای خودش کفن شد. پیامبرصلی الله علیه وسلم وارد شد؛ در آن هنگام گفتم که: ابوسعیب (لقب عثمان ابن مظعون)  خداوند تورا بیامرزد. من خودم شاهد عنایت خدا به تو بودم. بعد پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین فرمودند: تو از کجا می دانی که خداوند به او عنایت کرده است؟ پدرم به قربانت یا رسول الله، اگر به ایشان عنایت نکند پس به چه کسی کند؟ پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین پاسخ می دهد: آری، او هم با حقیقتی که همه با آن مواجه می شوند (مرگ) روبرو شد. به خدا سوگند که من همیشه برای او دعای خیر می کردم. اما من که رسول خدا هستم از آینده خود بی خبرم. ام العلی می گوید که: به خدا سوگند که از این پس دیگر کسی را تزکیه نمی کنم. (بخاری، جنایز)

چون حضرت عیسی علیه السلام قبلا آمده بود در قرآن راجع به او سخنان تمجیدی وجود دارد. چون آیات در دوره حیات پیامبرصلی الله علیه و سلم نازل شده برای درک سخنان ایشان باید به آیه ای که بعد از گفتن حدیث  نازل شد توجه کرد.

در ایه ای هم چنین می فرماید:

بگو: من پيامبر نوظهوري نيستم، و نمي‏ دانم خداوند با من و با شما چه خواهد كرد؟ من تنها از چيزي پيروي مي‏ كنم كه بر من وحي مي‏ شود، و جز بيم دهنده آشكاري نيستم. (سوره احقاف 46/9)

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید