دين وفطرت

شوهرم شراب می خورد. آیا می توانم طلاق دهم؟

سلام و عرض ادب.

ما دو سال است که ازدواج کرده ایم و هنوز فرزندی نداریم. شوهرم انسان خوبی و مهربان و خوش اخلاق است و تمام درخواستی هایم  را رد نمی کند.  قبل از ازدواجمان به من گفت كه قبلاً مشروبات الكلی می نوشید ، اما دیگر این كار را كنار گذاشته است.

ولی روزهای اخیر  متوجه شدم که وقتی در خانه ابوینم می مانم  وی در تنهای در خانه  مشروبات می خورد. میخواستم راهنمایی بفرمایید که آیا برای من لازم  است که پیش او بمانم یا طلاقش بدهم؟ چکار کنم؟

علیکم سلام.

پیش از پاسخ به پرسش شما مکررا به حضور گرم تمام خوانندگان  عرض نماییم که نوشیدن هر نوع از مشروبات الکلی حرام است. خدای متعال در کتاب خود می فرماید:

يا اَيُّهَا الَّذينَ امَنُوا اِنَّما الْخَمْرُ وَ الْمَيْسِرُ وَ الْاَنْصابُ و الْاَزْلمُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطنِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ.

اى کسانى که ایمان آورده‌‏اید، شراب و قمار و بتها و گروبندى با تیرها پلیدى و کار شیطان است، از آن اجتناب کنید تا رستگار شوید( مائده/ 90)

قرآن کریم  مشروبات الکلی را در ردیف پرستش بت ها، یک نوع پلیدی درونی، موجب کینه و نفاق و دوری از یاد خدا و نماز می داند. و در ادامه آیه  می فرماید: “إِنَّمَا یُرِیدُ الشَّیْطَانُ أَن یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَدَاوَةَ وَ الْبَغْضَاءَ فىِ الخْمْرِ وَ الْمَیْسرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَن ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلَوةِ فَهَلْ أَنتُم مُّنتهَونَ” شیطان مى خواهد به وسیله شراب و قمار، در میان شما عداوت و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز بازدارد.

ولی و ظیفه و مسؤولیت شما الآن این هست که بهتر است شما پیش شریک زندگیتان مانده و در اصلاح شدنش به او کمک نمایید. نه اینکه او را همراه گناهانش ترک کرده و راه دیگر بسوی ضلالتش باز کنید.

بنابر این چناچه خودتان فرمودید  شوهرتان ویژگی های خوبی دارد پس ما  به شما خواهر عزیز توصیه می کنیم که در کنار او مانده  و تا با ترک این گناه بر او تأثیر بگذارد. امیدواریم با کمک خدای متعال به مرور زمان از آن دور شود.

در پایان نظر شما را به این آیه  جلب می نماییم:

ادْعُ إِلَىٰ سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ

با حكمت و اندرز نيكو به سوي راه پروردگارت دعوت نما. (نحل /125)

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید