دين وفطرت
غیبت روزه را باطل نمیکند ولی…

غیبت روزه را باطل نمیکند ولی…

سلام علیکم.

جناب استاد، فرمودید سه چیز روزه را باطل می کند؛  به نظر من با توجه به آیه شریفه ۱۲ از سوره حجرات، غیبت نیز روزه را باطل میکند و احادیثی هم در این مورد هست که در خصوص تعداد آنها حضور ذهن ندارم. در این احادیث غیبت به شدت مذمت شده است.

علیکم السلام و رحمة الله

در آیه ای که عرض کردید خدای متعال می فرماید:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحِيمٌ

اى كسانى كه ايمان آورده‏ ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏ اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏ اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏ پذير مهربان است.

این آیه سه کارزشت را نهی می کند. بدگمانى،  تجسّس‌ و غیبت که هر سه در دین ما گناه محسوب می شوند. البته در این باره احادیثی هم وجود دارد. “غيبت‌”، آن است كه در غياب كسى درباره او چيزى گفته شود، كه اگر بشنود ناراحت شود، ولی غيبت و بدگويى پشت سر افرادى كه فسق آشكار دارند، جزء غيبت محسوب نمى‌شود. بطور کلی غیبت کردن، موجب بطلان روزه نخواهد شد، بلکه از ارزش و اثر واقعی آن می‌کاهد. هم چنانکه کارهای خوب و اعمال صالح درجه عبادات انسان را اعتلا می بخشد و گناهان هم ثواب و ارزش عبادات را می کاهد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید