دين وفطرت
مهار کردن غریزه جنسی از دیدگاه قرآن کریم

مهار کردن غریزه جنسی از دیدگاه قرآن کریم

مهار کردن غریزه جنسی از دیدگاه قرآن کریم

قرآن کریم برای کنترل میل جنسی راهکارهای زیر را توصیه می کند:

1. ازدواج؛  در قرآن کریم چنین آمده است:

وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً إِنَّ فِی ذلِكَ لآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَكَّرُونَ [1]

 و از نشانه‌های او این كه همسرانی از جنس خودتان برای شما آفرید تا در كنار آنان آرامش یابید، و در میانتان مودّت و رحمت قرار داد؛ در این نشانه‌هایی است برای گروهی كه تفكر می‌كنند.

همانگونه كه از این آیه نمایان است، ازدواج و گزینش همسر موجب  آرامش و تسكین خاطر انسان می‌شود. ازدواج غریزة جنسی انسان را تعدیل و مهار می‌کند و با تأمین نیاز جنسی او، آرامش و آسایش خاصّی برایش حاصل می‌گردد. لذا، اصلی‌ترین راه تأمین و مهار غریزة جنسی، ازدواج است. در حدیث نقل شده است:

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و اصحابه وسلم) می فرماید: من تزوج فقد احرز نصف دینه، فلیتق الله فی النصف الباقی [2]

هر كس ازدواج كند همانا كه نصف دینش را حفظ كرده است پس باید با تقوای الهی و پرهیزگاری نصف دیگرش را حفظ كند.

هم‌چنین ازدواج مانع فحشاء و منكرات است.  از این رو، انسان نباید بی جهت و بدون دلیل موجّه ازدواج را به تأخیر اندازد و خود را از این حلال مفید و چاره ‌ساز محروم سازد.

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تُحَرِّمُوا طَیِّباتِ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكُمْ …[3]

ای گروه مؤمنان، آن‌چه را كه خداوند برای شما حلال نموده است، برخود تحریم نكنید

  1. 2.   حفظ نگاه و عدم  چشم چرانی هم یکی از راهکارهای قرآنیست:    قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكی لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِما یَصْنَعُونَ [4]

وَ قُلْ لِلْمُۆْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ..[5]

به مؤمنان بگو چشمهای خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند، و عفاف خود را حفظ كنند؛ این برای آنان پاكیزه‌تر است؛ خداوند از آن‌چه انجام می‌دهند آگاه است. و به زنان با ایمان بگو چشمهای خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ كنند…

چشم پوشی از نامحرمان و دوری كردن از چشم چرانی برای همه كس و در هر شرایطی ضروری است. چه انسان جوان باشد،  چه پیر و مسن، مجرد باشد یا متأهل.

در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه وسلم چنین آمده است:

نگاه كردن (به نامحرم) یكی از تیرهای زهرآگین تركش ابلیس است و چه بسا كه یك نگاه سبب حسرت و ندامت طولانی شود.

  1. 3.  عفاف و حفظ نفس

از كتب لغت استفاده می‌شود كه «عفاف» به معنی «خودداری»‌و حفظ نفس از تمایلات و شهوات نفسانی است.

«عفّت» به معنی پدید آمدن حالتی در نفس است كه آدمی را از غلبه شهوت باز می‌دارد و عفیف به كسی گفته می‌شود كه دارای این وصف و حالت باشد [6]

در قرآن كریم آیات متعددی در این رابطه موجود است كه به برخی از آن‌ها اشاره می‌كنیم:

خداوند متعال در قرآن كریم می‌فرماید: وَ لْیَسْتَعْفِفِ الَّذِینَ لا یَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى یُغْنِیَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ…[7]

 و كسانی كه امكانی برای ازدواج نمی‌یابند، باید پاكدامنی پیشه كنند تا خداوند از فضلِ خود آنان را بی‌نیاز گرداند….

از این آیه معلوم می‌شود كه قدم اول و راه اصلی در كنترل غریزه جنسی ازدواج است. اما از آن‌جا كه همه افراد این امكان را ندارند می‌بایست تقوا و عفاف به خرج دهند و از گناه و آلودگی بپرهیزند در آیات دیگری، آنان را كه دامن خویش آلوده نمی‌سازند را تشویق كرده و گرامی می‌دارد: “…. وَالحافِظینَ فُرُوجَهُم وَالْحافِظات…” [8]

« قُلْ لِلْمُۆْمِنِینَ… وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ … و قل للمؤمنات … و یحفظن فروجهن… [9]

 و آنان كه دامان خود را (از آلوده شدن به بی عفّتی) حفظ می‌كنند.

 در این آیه، سخن از صفات برجسته مۆمنان است و ضمن بیان بخش مهمی از صفات مۆمنان، پاكدامنی و عفت را یكی از خصلت‌های برجسته‌ی آن‌ها می‌شمرد.

  1. 4.  روزه گرفتن

«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ [10]

ای گروه مؤمنان! روزه بر شما نوشته شد همانگونه كه بر پیشینیان شما واجب شد، تا پرهیزگارشوند.

حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و سلم نقل شده چنین می فرماید:

ای جوانان، هر کس از شما موقعیت مالی دارد حتما ازدواج کند. و هر که موقعیت مالی مناسبی ندارد روزه (نفل) بگیرد. چون روزه شهوت آنان را می شکند. (بخاری، نکاح3، مسلم، نکاح،1)

پس قرآن کریم برای حفظ پاکدامنی 4 راهکار را توصیه می کند:

1- ازدواج؛

2-  حفظ نگاه؛

3- عفاف و حفظ نفس؛

4-  روزه گرفتن؛


[1]  روم/ 21.

[2]  نور/ 30 و 31.

[3]  مائده/ 87

[4]  [4]  نور 31؛

[5]  نور32؛

[6]  راغب اصفهانی، ‌مفردات الفاظ القرآن، دارالكتاب العربی، ص 351؛ و مصطفوی، حسن، التحقیق فی كلمات القرآن الكریم، تهران، وزارت ارشاد، چاپ اول، 1368 ش، جلد 8.

[7]  نور/ 33.

[8]  احزاب/ 35.

[9]

[10]  بقره/ 183؛

نظریه

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید