دين وفطرت
نظریه تکامل انسان

نظریه تکامل انسان

 

سوال: آیا پذیرفتن نظریه  تکامل انسان به اعتقاد دینی انسان لطمه می زند؟
جواب: اگر منظور از تکامل – نظریه داروین باشد، بله. اما اشکال این جاست که امروزه خیلی ها حتی از متفکران اسلامی کسانی هستند که روح را قبول ندارند. یا روح را با جان اشتباه می گیرند و خلطی که بین این دوتا به وجود آمده موجب شد آنها به بن بست برسند. روح انسان جان او نیست. طبق قرآن کریم به جنین حدودا 15 هفتگی روح  دمیده می شود. تا آن موقع نمی توانیم بگوییم که جنین مرده بود! معلوم است که زنده است! پس زنده بود، اما هنوز روح نداشت. روح است که انسان را از سایر مخلوقات جدا می کند. در قرآن کریم چنین آمده است:
وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ مِن سُلَالَةٍ مِّن طِينٍ *
و به يقين انسان را از عصاره‏ اى از گل آفريديم
ثُمَّ جَعَلْنَاهُ نُطْفَةً فِي قَرَارٍ مَّكِينٍ *
سپس او را [به صورت] نطفه‏ اى در جايگاهى استوار قرار داديم
 آنگاه نطفه را به صورت علقه درآورديم پس آن علقه را [به صورت] مضغه گردانيديم و آنگاه مضغه را استخوانهايى ساختيم بعد استخوانها را با گوشتى پوشانيديم آنگاه [جنين را در] آفرينشى ديگر پديد آورديم آفرين باد بر خدا كه بهترين آفرينندگان است.
ثُمَّ إِنَّكُمْ بَعْدَ ذَلِكَ لَمَيِّتُونَ*
بعد از اين [مراحل] قطعا خواهيد مرد [1]
وقتی به ما روشن شود که روح غیر جان است و همین روح است که انسان را متمایز می کند، نه راه رفتنش و یا جمجمه او(!) خواهیم دید که جایی برای شبهه داروینیزم نمی ماند.


[1] مؤمنون، 12-15؛

نظریه ها

  • آیا مقصودتان آن است که روح انسان از همان ابتدا کامل بوده و نیازی نبود تا با نظریه داروین اثبات کنیم که روح انسان به تکامل رسیده و به این صورت او از حیوان جدا شده است؟

  • با سلام و احترام
    اینکه فرمودید انسان دارای روح است دلیل ارایه نداید لطفا آیه ای در قران در این مورد که انسان دارای روح است ارایه نماید؟

    • و علیکم السلام
      سوره سجده آیه 9
      ثُمَّ سَوَّاهُ وَنَفَخَ فِيهِ مِن رُّوحِهِ ۖ وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِيلًا مَّا تَشْكُرُونَ ﴿٩﴾

  • یعنی خدا نعوذ بالله روح دارد؟ به نظر بنده روح در اینجا یعنی به سمت خدایی رفتن و استعدادی که خدا به انسان دمیده است تا خلقت جدیدی شود و از بقیه موجودات دیگر جدا شود…ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَكَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِينَ ﴿المؤمنون: ١٤﴾
    اصلان خدا فرموده نفس چشنده مرگ است و نفس از ادمی گرفته می شود کجای قران گفته شده که موقع مرگ از انسان روحش را از بدنش میکشیم گفته شده نفسش:
    اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا … زمر 42

  • اگر توجه کرده باشید بعد از دمیدن روح(یعنی استعداد خدایی و به سمت خدایی رفتن از جمله الله حکیم است ما هم باید حکیمانه رفتار کنیم) فرموده جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ ۚ قَلِیلًا مَّا تَشْکُرُونَ ﴿٩﴾

    تمام موجودات سمع و بصر دارند اما افئده را فقط انسان دارد و متواند از دو ابزار سمع و بصر به بعترین شیوه استفاده کند ولی بقیه موجودات از آن بی محروح هستند 1000 سال پیش مثلا موجوی مثل سگ الان هم همون سگ است و هیچ پیشرفتی نکرده است اما انسان ها روز به روز در حال تکامل و به سمت خدایی رفتن هستند.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید