دين وفطرت
نظر جنابعالی در مورد “وجوب روزه گرفتن روز عاشورا” چیست؟

نظر جنابعالی در مورد “وجوب روزه گرفتن روز عاشورا” چیست؟

نظر جنابعالی در مورد “وجوب روزه گرفتن روز عاشورا” چیست؟

 

در باره روزه عاشورا  در کتب احادیث  چند تا حدیث وجود دارد که یکی از آنها از ام المومنین عایشه (رض) می باشد که می فرماید:

عَنْ عَائِشَةَ رضی الله عنها قَالَتْ: کَانَ یَوْمُ عَاشُورَاءَ تَصُومُهُ قُرَیْشٌ فِی الْجَاهِلِیَّةِ، وَکَانَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه وسلم یَصُومُهُ. (صحیح البخاری، ج 2، ص 250) عایشه میگوید: روز عاشورا را قریش در جاهلیت روزه میگرفت، و رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم نیز این روز را روزه میداشت، و زمانی که حضرت به مدینه آمد هم‌چنان این روز را روزه میداشت و دیگران را نیز امر به روزه مینمود

حدیثی دیگر از عبد الله بن عباس (رض) است که می فرماید:

” پس از آنکه از رسول الله (ص)  مکه به مدینه هجرت کرد در مدینه متوجه شد که یهودیان ده محرم ( عاشورا ) را روزه می گیرند علت را جویا شد و یهودیان گفتند :این روز بزرگیست چون در 10محرم خداوند پیامبر ما، موسی را نجات داد و فرعون را غرق کرد و موسی به شکرانه این نعمت، این روز را روزه گرفت. پیامبر فرمود: ما به موسی از ایشان مستحق تر و اولی تر هستیم  و رسول الله از آن پس هر سال 10 محرم را روزه می گرفتند و و به مسلمانان دستور داد این روز را روزه بگیرند … پس از اینکه روزه رمضان فرض و واجب شد روزه عاشورا حالت سنت به خود گرفت”

جهت تبیین بیشتر این مطلب و جایگاه روزه عاشورا  باید به روایات دیگر نیز توجه کرد. مثلا  در بخاری  وارد شده است که رسول خدا  (ص) می فرمود: این روز (عاشورا) یکی از ایام معمولی خداست، هر که می خواهد روزه بگیرد و هر که نمی خواهد نگیرد.

از احادیث دیده می شود روزه روز عاشورا تا قبل از وجوب روزه ماه مبارک رمضان واجب بوده؛ اما بعد از وجوب ماه رمضان روزه عاشورا نسخ گردیده است و روزه آن به اختیار خود مردم واگذار شده تا هر كس بخواهد آن روز را روزه بدارد.

روایات متعددی وجود دارد که نشان دهنده این مطلب است که روزه روز عاشورا از واجبات نیست.

این نکته را هم نباید فراموش کرد که  مصدر اصلی دین ما کتاب مقدس قران کریم است  و نه کتابهای دیگر، و در قران کریم روزه گرفتن در ماه رمضان فرض است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید