دين وفطرت

هنگام خواند قران کریم “بسمله” گفتن واجب هست؟

با عرض سلام؛ آیا واجب هست که مسلمان هر کاری که انجام می دهد باید با «بسم الله الرحمن الرحیم» شروع کند؟همچنین هنگام خواند قران کریم بسمله گفتن واجب هست؟

علیکم سلام

به هنگام شروع تلاوت قرآن  کریم باید از شیطان رجیم و رانده شده ، به خداوند متعال  پناه برد، چنان که در سوره نحل می خوانیم: ” فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ (نحل 98)

پس هنگامی که قرآن می خوانی از شیطان رانده شده به خدا پناه ببر.

بنابر این هنگام شروع تلاوت قرآن  کریم خواندن “اعوذ بالله” واجب هست نه “بسم الله” گفتن.  پس قرآن کریم دستور به استعاذه از شیطان؛ آن موجود وسوسه انگیز را می دهد. افزون بر این  در هنگام قرائت  قرآن کریم ، گفتن استعاذه باید قبل از “بسم الله الرحمن الرحیم “باشد به این دلیل است که “بسم الله الرحمن الرحیم ” ( به نام خدا که نیکی اش بی‌اندازه ومهربانی‌اش فراوان‌ ) جزء قرآن کریم است از این رو باید قبل از ورود به متن قرآن باشد.

اما پاسخ به سوال شما این است که هر کاری که با نام خدای متعال آغاز شود گران قدر و پایدار می باشد چه ضرری هست که کسی در سر هر کاری “بسم الله الرحمن الرحیم” بگوید؟  البته در همه کارها به یاد خدای متعال بودن برای یک فرد مسلمان بسیار با ارزش است. چون اگر انسان قبل از کاری که انجام می دهد در یاد خدا باشد حین انجام آن کار عدالت را رعایت خواهد نمود، و این سبب می شود از گناه دوری کند. برای مثال اگر کسی مشغول تجارت هست و به مردم کالاهای متعددی می فروشد. یاد خدا بودن او را دست به حرام زدن  منع می کند. ولی اگر خدا را فراموش کرده باشد ممکن است در خرید و فروش به وسوسه شیطان دچار شود.

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید