دين وفطرت

کسی که قرائت قران را فراموش کند در قیامت “کور” محشور می شود؟

سلام علیکم.

یک سوالی داشتم که می خواهم پاسخش را از جناب عالی بپرسم. آیا این درست است که کسانی که قرائت قران کریم را  یاد گرفته و بعدا  آن را فراموش می کنند در قیامت مانند کور محشور می شوند؟اگر لطف بفرمایئد  معلومات دهید

پاسخ:

یاد گرفتن چیزی و بعدا فراموش کردن آن در انسان کار طبیعی است. انسان می تواند چیزی را مدتی بیاموزد و بدلیل استفاده نکردن یا بسبب دیگر آن را را فراموش کند. خدای متعال در سوره بقره به ما این دعا را می آموزد:

“رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا…” (بقره 286)

پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا مرتکب اشتباه شدیم، ما را مؤاخذه مکن.

در این آیه قران کریم صریحا بیان می کند که اگر گناه بر اثر چنین فراموشی نباشد بلکه از روى انکار حکم پروردگار و عناد و دشمنى انجام گیرد، چنین گناهى حکایت از کفر مى کند و اگر انسان گناهش را بفهمد باید بسوی خدا برگردد یعنی توبه کند و دست از انکار و عناد بشوید.

علاوه بر این در سوره طه آیه 124 می فرماید:

وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى

و هر كس از ياد من رويگردان شود زندگي تنگ خواهد داشت، و روز قيامت او را نابينا محشور ميكنيم.

در آین آیه منظور قرائت قران کریم نیست بلکه  کسانی هستند که چشم به روی آیات الهی بستند و با آگاهی و از روی عمد نشانه های قدرت و خدایی رب العالمین  را دیدند و ارتباط آنها با خدا را منکر شدند و خودشان را از دیدن آیات خدا محروم کردند، پس آنان در قیامت بعنوان کور محشور می شوند.  چنانچه بارها در این باره نوشتیم هدف قرائت قران کریم فهم و ادراک آن می باشد، بهتر است مسلمانان بعد از خواندن قران به ترجمه آن مراجعه کنند تا آیات و دستورات خدای متعال به آنها تاثیر گذارد و از آن بهره بگیرند و از علما درباره‌ی جاهایی که دچار اشکال است سوال کنند. هدف قرائت قران این است که در آیات قران تدبر نماید چون خدای متعال در کتاب می فرماید:

“كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ مُبَارَكٌ لِيَدَّبَّرُوا آيَاتِهِ وَلِيَتَذَكَّرَ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ  (ص: ۲۹)

کتابی است مبارک که آن را به سوی تو نازل کرده‌ایم تا در آیات آن بیاندیشند و خردمندان پند گیرند

 

 

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید