دين وفطرت

آیا می توانم زکات فطره را کارت به کارت واریز کنم؟

سؤال: سلام علیکم استاد. من هر سال در انتهای ماه مبارک رمضان زکاتم را به خانواده ای می دهم که خیلی نیازمند هستند. ولی امسال من به شهر دیگر برای کار کوچ کردم و آنها در شهر دیگر هستند. آیا می توانم زکات فطره را برای آنها  کارت به کارت واریز کنم؟

پاسخ:

علیکم السلام

زکات از نظر شرع بیرون کردن اندازه معینی از مال، که به حد نصاب رسیده باشد و دادن آن به مستحقان، و بدین نام نامیدن، به امید برکت یافتن و یا برای پاکیزه کردن نفس یا نمو دادن به خیرات و برکات است.

خدای متعال در قران کریم می فرماید: (إِنَّ الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُواْ الصَّلاَةَ وَآتَوُاْ الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ وَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ) البته کسانی که ایمان آوردند و کارهای خوب کردند و بپا داشتند نماز را و دادند زکات را از برای آنهاست اجر آنها در نزد پروردگار خود و نه ترسی در قیامت بر آنهاست و نه ایشان اندوهناک شوند.(بقره 277)

چنانچه در بالا ذکر کردیم هدف زکات کمک کردن به نیازمندان است، خواه نقدی باشد خواه غیر نقدی. بنابر این پرداخت زکات فطریه کارت به کارت و انتقال آن به شهر دیگر مشکلی ندارد.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید