دين وفطرت

آیا تنها حضور دو شاهد درعقد نکاح کافی است؟

بحث شروط ضمن عقد یکی از مسائل مهم فقه اسلام است. طبق دستور صریح دین اسلام تنها حضور شاهدان درعقد کافی نیست.علاوه بر این در عقد نکاح حضور یا رضایت ولی ضروری می‌باشد. رسول خدا (ص) در این مورد می فرماید: “لا نکاح الا بولی” “بدون ولی نکاحی نیست”. یعنی در صورت نبود آنها، عقد نکاح صحیح نیست و باطل می‌باشد.
اذن ولی برای ازدواج دختران از مهمترین مسئله ها می باشد، چون اولیا درحقیقت در تلاش برای مراقبت از آنهاست تا تصمیم ازدواج میان دو طرفه صرفاً بر اساس احساس کورکورانه نباشد.
گرچه مذاهب چهارگانه این مسئله را از شروط عقد نکاح حساب نمی کنند ولی قران کریم تاکید می نماید که باید زناکار نبودن طرفین مشخص شود و الا زناکار باید تنها با زناکار ازدواج کند.
خدای متعال در باره ازدواج آیاتی نازل فرموده است که یکی از آنها این است: ” … فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَنْ يَنْكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُمْ بِالْمَعْرُوفِ..” آنان را از ازدواج با همسران چنانچه به معروف با يكديگر تراضى نمايند جلوگيرى مكنيد”
نکته اساسی و قابل توجه در این آیه آن است که اگر آنها به طریق مشروع به ازدواج تراضی کنند جلوگیری نکنید. و”معروف” قوانین و دستورات ومعیارهایی است که توسط قرآن کریم تعیین شده است.

مارا از مدیای مجازی متوانید دنبال بکنید