دين وفطرت

آیا رابطۀ جنسی بیرون از چارچوب ازدواج زناکاری است؟

آیا رابطۀ جنسی بیرون از چارچوب ازدواج زناکاری است؟ آیا مرد زناکار می تواند توبه کند، با عفت زندگی کند و با زن پاکدامن ازدواج کند؟

پاسخ:

رابطۀ نامشروع بین زن و مرد بدون عقد نکاح معتبر، زنا و حرام محسوب می شود. خداوند نه تنها زنا را حرام کرده، بلکه نزدیک شدن به آن را نیز نهی کرده است. در قران کریم می خوانیم:

﴿‌وَلَا ‌تَقْرَبُوا ‌الزِّنَا إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاءَ سَبِيلًا﴾ [الإسراء: 32]

ترجمه: “و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهي است”.

اگر زناكاران توبه نكنند و به فسق ادامه دهند، اين امر آنها را به جهنم و همچنين محروميت از ازدواج با افراد پاکدامن مي برد. دستور خداوند متعال در مورد زناکاران این است:

﴿‌الزَّانِي ‌لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ﴾ [النور: 3]

ترجمه: “مرد زناكار جز با زن زناكار يا مشرك ازدواج نمي‏كند، و زن زناكار را جز مرد زناكار يا مشرك به ازدواج خود در نمي‏آورد، و اين كار بر مؤ منان تحريم شده است”.

خدای متعال از رحمت خویش، باب توبه را به روی نافرمانان باز داشت، حتی اگر در انجام گناهان زیاده روی کنند، چنانکه به فاسقان وعده داده بود که اگر از معصیت بازگردند، خود را اصلاح کنند و برنگردند، آنها را می بخشد.

﴿وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ ‌وَلَا ‌يَزْنُونَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا. يُضَاعَفْ لَهُ الْعَذَابُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَيَخْلُدْ فِيهِ مُهَانًا. إِلَّا مَنْ تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ عَمَلًا صَالِحًا فَأُولَئِكَ يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئَاتِهِمْ حَسَنَاتٍ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَحِيمًا ﴾ [الفرقان: 68-70]

ترجمه: “آنها كساني هستند كه معبود ديگري را با خداوند نمي‏خوانند، و انساني را كه خداوند خونش را حرام شمرده جز به حق به قتل نمي‏رسانند، و زنا نمي‏كنند، و هر كس چنين كند مجازاتش را خواهد ديد. چنين كسي عذاب او در قيامت مضاعف مي‏گردد، و با خواري هميشه در آن خواهد ماند. مگر كسي كه توبه كند و ايمان آورد و عمل صالح انجام دهد كه خداوند گناهان اين گروه را به حسنات تبديل مي‏كند. و خداوند آمرزنده و مهربان است”.

بنابر این اگر شخصی زناکار از زنا توبه کند، می تواند با مؤمن پاکدامن ازدواج کند.

ما را در فضای مجازی دنبال کنید